Jemaah haji Malaysia sedang beratur untuk menaiki bas ke KLIA. Gambar hiasan

MEKAH – Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi telah mengeluarkan satu peraturan untuk melindungi hak-hak jemaah haji dan umrah.

Dokumen itu boleh dimuat naik di laman web kementerian tersebut yang mengatakan ia melindungi hak-hak jemaah melalui jawatankuasa penyelia dan pusat-pusat yang ditubuhkan untuk menerima aduan dan pemantauan.

Kementerian itu berkata, peraturan itu memastikan hak-hak jemaah dari luar negara melalui memantau komitmen dan pekerja kontrak dalam menguruskan penginapan, makanan dan pengangkutan.

Ia berkata, pihaknya akan merujuk segala aduan jemaah kepada satu jawatankuasa khas yang akan memutuskan hukuman terhadap pesalah.

Syarikat perkhidmatan haji yang menyediakan perkhidmatan substandard, sama ada akan didenda, digantung kerja selama musim atau lebih dan atau lesennya dibatalkan, kata kementerian itu.

Jemaah umrah berhak untuk mendapatkan jaminan keselamatan dan keselesaan semasa menjalankan ibadah, pengangkutan, penghantaran bagasi dan penghantaran, pengesahan tempahan penerbangan, tiket penerbangan alternatif jika tiket asal hilang.

Hak-hak jemaah haji termasuk keselamatan dan keselesaan, pelaksanaan penuh obligasi kontrak oleh syarikat-syarikat perkhidmatan, jaminan kewangan terhadap syarikat-syarikat untuk memastikan mereka menghormati kontrak, perwakilan di mahkamah bagi kes syarikat-syarikat yang membantah dalam pampasan kewangan.

Untuk memelihara hak jemaah tempatan, kementerian terbabit hendaklah mengambil jaminan kewangan yang diperlukan daripada syarikat-syarikat berlesen untuk memastikan memenuhi kontrak.

Kementerian akan memantau perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh syarikat.

Kementerian juga menerima aduan dan pemerhatian jemaah. Kemudian ia akan mengarahkan jawatankuasa berkenaan untuk menyiasat dan mengeluarkan keputusan yang sesuai.

Kementerian akan melaksanakan keputusan-keputusan dibuat oleh jawatankuasa itu yang termasuk memohon penalti ke atas syarikat melanggar dengan mengenakan denda, menghalang mereka daripada perkhidmatan untuk satu musim atau lebih, atau membatalkan lesen mereka.

Kementerian itu juga akan mewakili jemaah di mahkamah undang-undang yang diberi kuasa jika syarikat membantah pampasan yang ditentukan bagi jemaah.

Kementerian akan memberi jemaah jumlah pampasan yang telah ditentukan melalui saluran rasmi yang diluluskan.

Bagi melindungi hak jemaah antarabangsa, kementerian akan memastikan hak selaras dengan kontrak yang ditandatangani antara wakil jemaah dan pembekal perkhidmatan.

Kementerian akan memastikan jemaah mendapatkan tempat tinggal, pengangkutan, makanan dan logistik yang betul ke tempat ibadah.

Kementerian akan menerima aduan dan kenyataan daripada jemaah berkenaan berhubung aduan terhadap syarikat, kemudian mengemukakannya kepada jawatankuasa berkenaan untuk siasatan agar mengeluarkan keputusan yang sesuai.

Kementerian juga akan menilai laporan mengenai prestasi pihak yang diberi lesen.

Ia juga akan mengenakan penalti ke atas syarikat melanggar dengan mengenakan denda, menghalang mereka daripada perkhidmatan untuk satu musim atau lebih, atau membatalkan lesen mereka.

Kementerian itu berkata, jemaah haji dan umrah berhak dipastikan keselamatan dan keselesaan, mendapat nasihat dan panduan yang diperlukan, membuat aduan dan sebagainya.

Jemaah juga berhak mendapat tiket penerbangan alternatif jika tiket asal hilang dan mengenakan bayaran tiket yang baru kepada ejen asing. – MalaysiaGazette