Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hadir pada Majlis Gala Makan Malam dan Anugerah Triennial 2019 di Hotel Istana, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 29 APRIL 2019

KUALA LUMPUR – Tun Dr Mahathir Mohamad berjanji tidak akan membiarkan negara jatuh kepada pihak lain selama mana beliau hidup.

Perdana Menteri juga bertekad akan menghalang negara kehilangan maruah dan lari daripada tujuan asalnya.

“Saya menyedari bahawa cabaran-cabaran tidak akan dapat di atasi pada masa-masa tertentu.

“Kami telah berjaya pada masa lalu dan berharap dapat mengatasi sekarang dan pada masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Makan Malam Gala Triennial & Malam Anugerah 2019 di Hotel Istana di sini malam ini.

Turut hadir isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad.

Sebelum itu Dr Mahathir menerima Anugerah Pemimpin Bervisi dan Pembina Negara anjuran Asian Association of Management Associations (AMMO).

MGF29042019_Triennial Gala Dinner & Award Night 2019_01
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad diiringi Tun Siti Hasmah Mohamad Ali dan Presiden Malaysian Institute of Management, Tun Mohammed Hanif Omar (empat kiri) pada Majlis Gala Makan Malam dan Anugerah Triennial 2019 di Hotel Istana, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 29 APRIL 2019

Sementara itu, Dr Mahathir berkongsi pengalaman dalam mengurus negara ketika menjadi perdana menteri pada pusingan pertama selama 22 tahun.

Beliau mendedahkan tiada rahsia kejayaan apabila mampu mengurus negara yang pelbagai sehingga hampir setiap kaum mempunyai permintaan dan prioriti yang berbeza.

Jelas beliau, konsep yang paling asas dan logik apabila berurusan dengan kumpulan orang yang pelbagai dengan mencari alasan dan tujuan umum.

“Sebaik sahaja kita telah mendapat alasan dan tujuan yang sama, kita boleh membinanya serta selepas itu, ia akan menjadi titik perhimpunan yang dapat kita katakan telah mencapai perpaduan.

“Ia nampak mudah tetapi saya yakin, anda semua sedar betapa sukarnya dan sinilah terletak rahsia sebenar iaitu kerja keras, tekad, tujuan, memandu, fokus dan mendengar setiap orang,” katanya.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir yang berusia 94 tahun itu memberitahu kepentingan kerajaan bekerja dengan begitu keras.

Kata beliau, ia harus datang daripada kepercayaan yang tulus bahawa apa yang kita mahu lakukan adalah untuk kebaikan rakyat dan negara.

“Ia juga harus berdasarkan prinsip bahawa kita bertugas untuk mempertahankan negara dan kedaulatan kita.

“Membantu orang-orang kita sendiri untuk bersatu dan bersetuju untuk membangun dan membina negara kita adalah tugas kita dan ia adalah tindakan tanpa mementingkan diri sendiri kerana kita juga akan memperoleh faedah hidup di negara yang berjaya.

Dr Mahathir turut mengingatkan kembali beliau adalah seorang doktor dengan latihan dan menghabiskan beberapa tahun mengamalkan perubatan dan mengamalka beberapa pengalaman profesional dalam pengurusannya.

Jelas beliau, sebagai doktor, profesion itu bertanggungjawab untuk merawat apa yang menimpa pesakit.

Menurutnya, sebaik sahaja doktor dapat mengetahui penyakit, ubat dapat disediakan selain memantau pesakit untuk menentukan keberkesanan ubatan itu.

“Sekiranya selepas tempoh yang munasabah tidak berfungsi, kami akan membuat ubatan lain yang mungkin lebih kuat atau lebih tinggi,” katanya. – MalaysiaGazette