Akmal Nasrullah Nasir
Akmal Nasrullah Nasir

KUALA LUMPUR – Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Akmal Nasir hari ini tampil menjelaskan keputusannya untuk hadir  dalam program buka puasa di Gurdwara di Johor Bahru.

Ahli Parlimen Johor Bahru itu berkata, Gurdwara itu dibina seperti sebuah kompleks komuniti, ada pelbagai kemudahan yang disediakan.

“Kami makan di dewan makan yang memang siap dengan kemudahan tempat duduk dan kelengkapan dapur,” katanya di Facebook beliau hari ini.

Akmal turut menjelaskan komuniti Sikh adalah pemakan sayur-sayuran dan menutup kepala dengan turban di kuil.

Kuil itu turut menyediakan satu dewan kosong untuk solat Maghrib dan diasingkan ruang ibadah mereka di tingkat atas.

“Tiada campur aduk upacara mereka sebab ruang ibadat mereka di tingkat lain,” katanya lagi.

Akmar berkata. beliau dan beberapa orang PKR pernah mengadakan jamuan iftar sama tahun lalu dan tidak mendapat kecaman daripada warganet.

“Seumur hidup saya sebelum ini tak pernah masuk ke rumah ibadat Sikh.

“Sememangnya saya rasa berat hati untuk menerima undangan tersebut kerana boleh menimbulkan pelbagai pandangan dan juga tohmahan.

“Insya Allah selepas selesai program ini saya akan ke masjid untuk solat Isyak dan solat terawikh berjemaah seperti kebiasaannya,” katanya lagi.

Acara itu mendapat tentangan hebat dari netizen yang berkata ia  tidak sesuai dibuat di kuil agama lain.

Menurut pengguna Facebook Shaiful Hakim, tindakan itu tidak menghalakan cara untuk berpolitik.

“Kita orang Islam, ibadat kita, puasa kita. Maka buatlah di masjid. Atau tempat yang bukan masjid spt hotel atau dewan kalau nak buat program silaturrahim/muhibbah. Bukannya pergi buat ibadat kita (buka puasa juga adalah ibadat) di rumah ibadat agama lain,” komen beliau di Facebook Akmal.

Tidak kurang juga yang menyifatkan tindakan Akmal itu sebagai bodoh dan tidak bertempat.

“Kenapa la ko jd yb?? bdoh..esok mandikan ko kt sane..pas mandi bakar..xyah tanam,” komen pedas Yusof Hashim. -MalaysiaGazette

4 Komen

  1. Apsal la netizen ni sentap sgt? Hati tisu lunyai betul.
    Cuba fikir positif, sambil2 dia nak hidupkan ibadah berbuka puasa, mungkin dia juga nak mengukuhkan keharmonian kaum di Malaysia. Cuba la belajar husnu dzon skit bulan posa ni.

  2. Bagi saya tak salah nak berbuka kat kuil tapi rugilah dia, tak dapat pahala duduk dalam masjid, tak dapat pahala ke Masjid dan tak dapat pahala ajak orang ke masjid, lagipun masjid kotaraya kat sebelah je. Ada ruang yg besar pulak tu.

  3. masjid rumah Allah ada ..baik kita imarak kan masjid…ini tak bermakna saya anti ugama Dan kepercayaan orang lain.. Yang afdal masjid la…

Comments are closed.