Wanita Arab Saudi kini boleh mengembara tanpa halangan. foto Agensi

RIYADH – Arab Saudi telah mula melaksanakan kebenaran kepada wanita untuk mengembara tanpa kebenaran dan menjalankan lebih banyak kawalan terhadap perkara-perkara membabitkan keluarga, menurut agensi berita Saudi Press.

Perubahan pengawalseliaan menetapkan bahawa pasport Arab Saudi boleh dikeluarkan kepada mana-mana warga negara yang memohonnya dan mana-mana individu yang berusia di atas 21 tahun tidak memerlukan kebenaran untuk mengembara.

Mereka juga memberi hak kepada wanita buat kali pertama untuk mendaftarkan kelahiran anak, perkahwinan atau perceraian dan kelayakan sebagai penjaga kepada kanak-kanak yang masih kecil.

“Pasport dan jabatan status sivil dan cawangan mereka di semua wilayah kerajaan telah mula melaksanakan pindaan yang ditetapkan dalam perintah diraja,” kata laporan SPA, memetik sumber kementerian dalam negeri.

Sementara itu, beratus-ratus wanita rab Saudi dilaporkan memasuki Bahrain pada hari Isnin tanpa disertai keluarga.
Bilangan wanita yang melintasi pintu masuk Wilayah Timur telah melebihi 1,000 dalam masa beberapa jam.

Kaum wanita telah mengambil kesempatan daripada penguatkuasaan peraturan baru ini melalui pengumuman oleh Direktorat Jenderal Pasport (Jawazat) di laman webnya pada hari Isnin, surat akhbar Al-Yaum.

Pindaan baru dalam Peraturan Dokumen Perjalanan, yang telah diluluskan oleh Majlis Menteri-menteri baru-baru ini, membenarkan seorang wanita memohon dan mendapatkan pasport tanpa memerlukan kelulusan penjaga lelaki itu.
Pindaan tersebut termasuk pemberian hak yang sama kepada lelaki dan wanita di atas 21 tahun, dan permit perjalanan untuk penjagaan anak di bawah umur.

Menurut pindaan, semua warga Arab Saudi yang berumur di bawah 21 tahun perlu mendapat kebenaran daripada penjaga mereka untuk mendapatkan dokumen perjalanan.

Walau bagaimanapun, tiga kategori warga Arab Saudi di bawah umur 21 tahun telah dikecualikan daripada biasiswa pelajar, pekerja mengambil bahagian dalam perjalanan rasmi di luar negara dengan surat persetujuan dari majikan, dan mereka yang sudah berkahwin.

Bagi pelajar biasiswa asing, mereka perlu mengemukakan sijil dari Kementerian Pelajaran dalam hal ini. Dalam kes seorang anak kecil yang bapanya mati, ibu akan menjadi penjaga, seperti yang dinyatakan dalam pindaan.

Langkah bersejarah baru ini adalah sebahagian daripada pembaharuan sosial yang diperkenalkan oleh Putera Mahkota Muhammad Bin Salman, timbalan perdana menteri dan menteri pertahanan, dan juga memberi hak wanita untuk memandu tahun lepas, serta belajar di universiti, menjalani pembedahan atau mendapatkan pekerjaan tanpa persetujuan lelaki. – MalaysiaGazette