Jamal Khashoggi. foto Agensi

ANKARA – Turki berkata negara itu akan menggeledah konsulat Arab Saudi di Istanbul di mana wartawan Jamal Khashoggi hilang pada minggu lalu manakala sekutu, Bratain meminta Riyadh menyediakan ‘jawapan segera
mengenai kehilangannya.

Kali terakhir Khashoggi dilihat seminggu lalu ketika memasuki konsulat itu di Istanbul untuk mendapatkan dokumen berkaitan perkahwinannya akan datang.

Tunang beliau yang menunggu di luar berkata, Khashoggi tidak pernah keluar dan sumber Turki menyatakan mereka percaya Khashoggi yang merupakan pengkritik dasar Arab Saudi dibunuh dalam bangunan itu, lapor Reuters.

Pada Isnin lalu, Presiden Turki, Tayyip Erdogan meminta Arab Saudi menyediakan bukti bahawa Khashoggi meninggalkan konsulatĀ itu.

Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) berkata, ia tidak tahu apa yang telah
terjadi kepada Khashoggi dan sama ada beliauĀ masih hidup atau tidak.

“Kami tidak tahu apa yang telah berlaku kepadanya. Kami tidak mempunyai sebarang maklumat,” kata jurucakap, Heather Nauert memberitahu pemberita sambil menambah: “Kami tidak mahu membuat penilaian mengenai apa
yang telah berlaku,”.

Arab Saudi menafikannya sebagai dakwaan tidak berasas yang mana ia membunuh atau menculik Khashoggi dan semalam agensi berita Anadolu milik kerajaan Turki berkata, Riyadh telah menjemput pakar-pakar Turki dan
pegawai lain untuk melawat konsulat itu.

Britain menggesa kerajaan Arab Saudi menjelaskan apa yang telah berlaku

“Baru berjumpa duta Arab Saudi untuk penerangan apa yang telah berlaku ke atas Jamal Khashoggi,” kata Menteri Luar United Kingdom, Jeremy Hunt menerusi akaun Twitter.

“Keganasan terhadap wartawan di seluruh dunia meningkat dan ia adalah ancaman kubur untuk meluahkan kebebasan. Jika laporan media terbukti benar, kami akan menghadapi insiden ini secara serius – persahabatan
bergantung kepada nilai yang dikongsi,” tulis beliau.

Jurucakap Menteri Luar Turki, Hami Aksoy berkata, siasatan telah ‘dilakukan secara berterusan’.

Konvensyen Vienna mengenai hubungan diplomatik membenarkan konsulat digeledah oleh pihak berkuasa negara tuan rumah jika mendapat persetujuan ketua misi.

“Dalam rangka kerja siasatan bangunan konsulat itu akan digeledah,” kata Aksoy dalam kenyataan bertulis.

Tiada ulasan daripada pihak berkuasa Arab Saudi berhubunhg laporan tersebut.

Agensi berita Anadolu melaporkan sebuah pesawat peribadi dari Arab Saudi yang tiba di Lapangan Terbang Ataturk di Istanbul Selasa minggu lalu diperiksa, hari terakhir Khashoggi dilihat.

Pemeriksaan itu tidak membuahkan hasil dan pesawat tersebut berlepas selepas itu, katanya.

Sebelum ini, sumber keselamatan Turki memberitahu Reuters bahawa sekumpulan 15 warga Arab Saudi, termasuk beberapa pegawai, tiba di Istanbul dengan dua buah pesawat dan memasuki konsulat itu pada hari yang sama Khashoggi berada di situ, dan kemudian meninggalkan negara itu.

Adalah tidak jelas jika laporan Anadolu merujuk kepada pesawat tersebut. – Agensi