Wanita dilarang memakai burqa di Quebec. foto AFP

OTTAWA – Quebec telah mengharamkan pemakaian niqab ketika memberi perkhidmatan kepada orang awam.

Undang-undang baharu itu diluluskan bagi perkhidmatan perbandaran dan kenderaan awam.

Ia juga membabitkan kakitangan seperti guru, pemandu bas, polis dan doktor.

Dewan Negara Quebec meluluskan rang undang-undang itu dengan 66 undi setuju.

Parti Liberal yang berkuasa sejak tahun 2014 telah membentangkan rang undang-undang itu sejak dua tahun lalu.

Undang-undang ini juga akan menghentikan perkhidmatan penjagaan anak bersubsidi secara terperinci daripada menawarkan pendidikan agama.

Rang Undang-Undang Quebec 62 tidak menyatakan secara khusus kepercayaan Islam.

Kerajaan berkata, rang undang-undang itu melibatkan semua jenis penutupan muka dan ia bukan disasarkan kepada Islam.

Namun, perundangan baru itu boleh menjejaskan wanita Islam yang meemakai penutup muka apabila melibatkan perkhidmatan kerajaan semasa menggunakan perkhidmatan bas dan penjagaan kesihatan menggunakan perpustakaan dan pendidikan.

Pengkritik mendakwa undang-undang itu akan meminggirkan wanita Islam yang menutup muka mereka dengan menghadkan akses kepada kerja dan perkhidmatan kerajaan.

Rang Undang-Undang 62 membenarkan orang-orang meminta pengecualian. Seorang wanita yang memakai tudung muka boleh meminta “kemudahan” untuk menerima perkhidmatan kerajaan sambil menutup mukanya.

Permintaan itu boleh ditolak jika “dijamin dalam konteks sebab keselamatan atau pengenalan atau kerana tahap komunikasi yang diperlukan”, mengikut rang undang-undang.

Tidak jelas berapa ramai wanita di Quebec memakai penutup wajah agama, walaupun tinjauan Alam Sekitar dari tahun 2016 mencadangkan sekitar 6 peratus wanita Muslim Kanada memakai chador dan 3 peratus memakai niqab. – MalaysiaGazette