Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sambil diiringi Pengerusi The ONE Awards, Datuk Nurulhidayah Datuk Seri Zahid Hamid bergambar kenangan bersama penerima-penerima anugerah pada Majlis 'The ONE Awards' (Anugerah Usahawan Malaysia Cemerlang peringkat kebangsaan) di Grand Ballroom, Hotel The Majestic, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI, 09 MAC 2018

KUALA LUMPUR – Kerajaan mahu mewujudkan usahawan dalam setiap keluarga menjelang tahun 2050, kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha perlu dilakukan agar hasrat tersebut menjadi realiti.

Bagi tujuan itu katanya, kerajaan bersedia mengambil inisiatif menyediakan pelbagai kemudahan termasuk infrastruktur dan dana.

“Kami bukan sahaja berharap dapat mewujudkan 10,000 usahawan baru menjelang 2050 sebaliknya, kami berharap usaha ini akan diterjemahkan dalam mewujudkan usahawan di setiap keluarga.

“Jika ia dirancang dengan baik, tidak mustahil bagi kita untuk mencapainya

“Secara keseluruhannya, semua orang di sini (pemenang anugerah) akan berpotensi menjadi motivator kepada usahawan baru dan akan datang serta membantu membentuk usahawan daripada generasi muda,” katanya.

Ahmad Zahid berkata demikian ketika berucap pada Malam Anugerah Usahawan Nasional Luar Biasa Malaysia yang pertama di sini malam ini.

Lebih 80 usahawan menerima anugerah pada majlis tersebut.

Antara penerima anugerah terkemuka iaitu Ketua Pegawai Eksekutif Sapura Energy Bhd Tan Sri Shahril Shamsuddin, pengerusi Hard Rock Malaysia, Tan Sri Syed Mohd Yusof Syed Nasir dan pengasas Kumpulan Aladdin Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor Al-Masrie.

Trio menerima Anugerah Istimewa – Pencapaian Masa Kehidupan.

Anugerah lain yang disampaikan adalah Anugerah SME, Anugerah Usahawan Dalam Talian, Anugerah Usahawan Real Estate, Anugerah Usahawan Perkhidmatan Kewangan, Anugerah Usahawan Wanita, Anugerah Usahawan Talent Khas dan Anugerah Usahawan Bumiputra.

Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, Revolusi Perindustrian Keempat akan mengubah landskap perniagaan semasa terutamanya menerusi perniagaan atas talian.

Beliau menggesa generasi muda melangkah keluar dari kepompong dan zon selesa untuk terus mencari perubahan. – MalaysiaGazette