JAKARTA – Kementerian Koperasi dan Perusahaan Kecil dan Sederhana Indonesia akan membantu Kowarteg untuk membuka warteg (singkatan warung tegal – warung yang menjual makanan tradisi Indonesia) di Malaysia pada tahun depan.

Kowateg adalah koperasi warteg.

Menteri Koperasi dan Perusahaan Kecil dan Sederhana, Anak Agung Gede Ngurah Puspayoga yang telah mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Kowarteg, Sastoro berkata, warteg berpotensi membuka operasi di Malaysia memandangkan ramai warga Indonesia menetap di negara itu.

“Dengan jenama yang kukuh dan ramai warga Indonesia duduk di Malaysia, saya percaya warteg akan maju,” katanya pada sidang media di Jakarta.

Kementerian itu akan menyediakan akses kepada koperasi tersebut untuk membuka perniagaan di Malaysia, seperti mencari lokasi yang betul, katanya.

Beliau berkata, memandangkan Kowarteg merupakan sebuah koperasi, adalah lebih mudah ia mengendalikan sebarang masalah yang timbul, khususnya berkaitan dengan permit, pada masa depan.

Pada minggu lalu, Sostoro berkata, selain membuka warteg di Malaysia, Kowarteg yang mempunyai 20,000 ahli juga merancang membuka lebih banyak cawangan di Hong Kong dan Australia.

“Di Malaysia, kami akan membuka cawangan di Kuala Lumpur, Johor dan Pulau Pinang. Kami juga telah melakukan kajian di Hong Kong dan Melbourne,” katanya yang dipetik Kompas. – The Jakarta Post