Gambar hiasan. foto Getty Images

NEW YORK – Harga minyak melonjak ke paras tertinggi lapan minggu dengan harga minyak mentah Brent melepasi AS$50 setong berikutan unjuran penurunan inventori minyak Amerika Syarikat yang akan mendorong penurunan harga minyak mentah global.

Niaga hadapan minyak mentah Brent melonjak AS$0.77 atau 1.5 peratus kepada AS$50.97 setong manakala niaga hadapan West Texas Intermediate naik AS$0.86 atau 1.8 peratus kepada AS$48.75 setong.

Harga minyak mentah Amerika Syarikat yang jatuh pada minggu lalu selepas penapisan mengukuhkan pengeluaran dan import menurun, sementara saham petrol menurun dan inventori penyulingan jatuh, kata Pentadbiran Maklumat Tenaga.

Inventori minyak mentah jatuh 7.2 juta tong dalam seminggu berakhir pada 21 Julai, melepasi unjuran 2.6 juta tong.

Ia merupakan empat minggu penurunan berturut-turut, meningkatkan harapan keseimbangan pasaran dalam bekalan minyak mentah.

Isnin lalu, Arab Saudi berkata, ia akan mengehadkan eksport minyak kepada 6.6 juta tong sehari pada bulan Ogos, penyusutan hampir satu juta tong sehari berbanding tahun sebelumnya.

“Laporan hari ini telah menguatkan sentimen kenaikan di pasaran,” kata Abhishek Kumar, Penganalisis Tenaga Kanan di Analitik Gas Global Interfax Energy di London.

Walau bagaimanapun, katanya, stok minyak mentah dan petrol negara itu masih berada di atas purata lima tahun, yang akan menampung kenaikan harga.

Pengeluaran itu merupakan gabungan eksport yang lebih tinggi dari Amerika Syarikat, penurunan kecil dalam pengeluaran minyak dan kenaikan kadar utiliti penapisan, katanya.

“Pasaran telah mengetatkan dan margin penapisan kukuh,” kata Pengarah Urusan PetroMatrix, Olivier Jakob, sambil menambah stok saham A.S. menawarkan rangsangan kepada harga. “Anda menambah premium risiko geopolitik untuk Venezuela, dan anda mempunyai pasaran yang kuat.”

Keluaran Nigeria merosot minggu ini kerana masalah kebocoran yang memaksa Shell menutup saluran paip yang mengeksport 180,000 tong minyak.

Nigeriatelah dikecualikan daripada perjanjian pengeluaran OPEC, telah bersetuju untuk mengurangkan bekalan apabila ia stabil pada 1.8 juta tong sehari.

Tetapi penganalisis berkata, kenaikan harga minyak boleh menggalakkan lebih banyak pengeluaran, minyak syal Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette