Home Dunia Tillerson nafi letak jawatan

Tillerson nafi letak jawatan

WASHINGTON – Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Rex Tillerson menafikan khabar angin tidak sehaluan dengan Donald Trump selepas laporan media mendakwa beliau menyifatkan presidennya sebagai ‘jahat’.

“Saya tidak akan melayan hal-hal kecil seperti itu,” katanya tanpa menafikan dakwaan terhadap Trump.

Tillerson memanggil sidang akhbar selepas laporan NBC mengatakan beliau telah menimbang untuk berhenti pada awal tahun ini.

Katanya, komitmen beliau terhadap White House masih kukuh dan akan terus menerajui jawatannya selagi diperlukan.

NBC yang memetik sumber sebagai berkata melaporkan, Tillerson pernah menyatakan hasrat untuk melepaskan jawatannya pada Julai lalu.

Bagaimanapun, Naib Presiden, Mike Pence telah menasihatnya bagaimana untuk mengurangkan tekanan dengan Trump, menurut laporan NBC tetapi dinafikan oleh Tillerson.

“Naib Presiden tidak memujuk saya kerana saya belum pernah menimbang untuk meninggalkan jawatan ini.

“Saya baru ke Washington, saya dimaklumkan ada beberapa yang cuba menyemai perselisihan untuk memajukan agenda mereka sendiri dengan merobohkan orang lain dalam usaha untuk melemahkan agenda Presiden Trump sendiri, saya tidak dan saya tidak akan seperti itu,” katanya.

Sejurus selepas Tillerson membuat kenyataan itu, Trump menerusi Twitternya berkata: “Berita NBC adalah #FakeNews dan lebih tidak jujur ​​daripada CNN, mereka memalukan. Tidak hairanlah penilaian berita mereka turun!”

Bercakap di Las Vegas ketika melawat mangsa serangan senjata, Trump mengatakan bahawa spekulasi itu “cerita yang benar-benar palsu … yang dibuat oleh NBC” dan dia mempunyai “keyakinan penuh pada Rex”. – MalaysiaGazette