Home Dunia Rusia ancam kenakan sekatan terhadap media AS

Rusia ancam kenakan sekatan terhadap media AS

Media RT milik Rusia

MOSCOW – Rusia mengancam untuk mengenakan sekatan media Amerika Syarikat beroperasi di negara itu dengan sekatan undang-undang baharu selepas media RT mendakwa dianiaya oleh Washington.

Kementerian Keadilan Rusia menghantar surat kepada sejumlah media Amerika Syarikat yang beroperasi di Rusia untuk memberi amaran kepada mereka tentang “ketidakpatuhan melanggar undang-undang Rusia,” kata perkhidmatan media dalam satu kenyataan yang dipetik oleh agensi berita Interfax.

Ia mengatakan surat itu adalah satu tindak balas terhadap penganiayaan media Rusia di Amerika Syarikat.

Radio Free Europe/Radio Liberty, yang dibiayai oleh Amerika Syarikat dilaporkan menerima surat amaran tentang kegiatannya boleh dikenakan di bawah undang-undang kontroversial yang memaksa NGO mendaftar sebagai “agen asing”

Undang-undang ini, yang diluluskan pada tahun 2012, tidak pernah digunakan terhadap media selama ini.

Ia mewajibkan kumpulan yang dipanggil aktiviti “politik” dan pembiayaan antarabangsa untuk menyebut diri mereka “agen asing”, istilah yang mengingatkan penindasan zaman Stalin dan pengintipan Perang Dingin.

Peraturan-peraturan telah melihat beberapa organisasi menolak pembiayaan yang sangat diperlukan dari luar negara, sementara yang lain telah ditutup.

Sumber kerajaan telah dipetik oleh agensi berita Rusia RIA Novosti bagi mengesahkan kewujudan surat tersebut.

RT bulan lalu berkata, Jabatan Keadilan Amerika telah meminta media itu mendaftar sebagai ‘agen asing’.

Menurut RT, saluran itu telah diberikan tarikh akhir 17 Oktober untuk mendaftar di bawah FARA, undang-undang ditulis pada tahun 1938 untuk menimbulkan propaganda Nazi, yang secara khusus membebaskan organisasi berita. – MalaysiaGazette