NEW YORK – Harga minyak Brent naik dalam dagangan hari ini untuk ditutup pada paras tertinggi sejak musim panas 2015 apabila OPEC mula mengusahakan strategi keluar dari perjanjian mengehadkan minyak mentah mentah dengan harapan ia tidak akan mengakhiri pengurangan bekalan secara tiba-tiba.

Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC), Rusia dan pengeluar bukan-OPEC yang lain pada 30 November lalu telah memperluaskan perjanjian pemotongan minyak sehingga akhir tahun 2018 untuk menyelesaikan lebihan bekalan.

Tetapi pasaran semakin berminat bagaimana pengeluar akan menamatkan perjanjian itu apabila lebihan bekalan dapat ditangani.

Dua sumber OPEC berkata, sekretariat kumpulan di Vienna telah ditugaskan untuk melaksanakan pelan dengan pelbagai pilihan dan terlalu awal untuk mengatakan rancangan tersebut.

“Prospek yang dijangka menjejaskan apabila perjanjian itu berakhir telah memberikan beberapa sokongan kepada harga,” kata Abhishek Kumar, Penganalisis Tenaga Kanan di Analytical Gas Global Interfax Energy di London, sambil menyatakan pasaran minyak global dijangka tidak berubah tahun depan.

Niaga hadapan Brent naik AS$0.34 atau 0.5 peratus kepada AS$64.90 setong, sementara minyak West Texas Intermediate bertambah AS$0. 27 atau 0.5 peratus kepada AS$58.36 setong.

Ia adalah penutup tertinggi Brent sejak Jun 2015 dan WTI semenjak 24 November.

Pada Khamis lalu, harga minyak mentah turun selepas pengendali saluran paip Forties Britain di Laut Utara berkata ia akan beroperasi semula pada awal Januari.

Forties adalah salah sebuah daripada lima medan minyak mentah Brent di Laut Utara terbesar, yang didagangkan di Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Asia.

Sistemnya menampung kapasiti sejumlah 450,000 tong minyak mentah sehari ke Britain, bersamaan dengan satu pertiga daripada pengeluaran gas asli luar pesisir di United Kingdom, ditutup selepas pemeriksaan rutin menunjukkan berlaku keretakan di bahagian darat.

Harga minyak juga sebahagiannya disokong oleh kejatuhan inventori mentah Amerika Syarikat tetapi dihadkan oleh pengeluaran yang mencecah 10 juta tong sehari, menyamai Arab Saudi dan Rusia. – MalaysiaGazette