Mihai Tudose

BUCHAREST – Romania berhadapan dengan krisis politik baru selepas perdana menteri kedua dalam tempoh tujuh bulan mahu meletakkan jawatan selepas hilang sokongan daripada Parti Sosial Demokrat.

Perletakan jawatan Mihai Tudose berlaku di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat dengan pemimpin JPA, Liviu Dragnea, yang tidak boleh menjadi perdana menteri kerana hukuman penjara kerana menipu referendum.

Tudose mengambil alih pada Jun 2017, selepas pendahulu Sorin Grindeanu digulingkan oleh JPA dan rakan gabungan gabungannya ALDE, yang berpendapat Grindeanu telah ketinggalan dalam jadual pelaksanaan reformasi.

“Parti itu memutuskan terdapat keperluan untuk sebuah kerajaan baru, dengan pendekatan baru,” kata Tudose kepada wartawan selepas meninggalkan mesyuarat pimpinan parti pada petang Isnin di Bucharest.

Timbalan Perdana Menteri, Paul Stănescu, akan menjadi perdana menteri sementara pada hari Selasa, katanya.

JPA akan mengadakan mesyuarat kepimpinan pada pagi Selasa untuk meneliti pencalonan baru untuk pemimpin, kata Dragnea sambil menambah bahawa dia tidak akan membuat pilihan itu sendiri.

Ditanya mengenai sebab-sebab Tudose kehilangan sokongan, Dragnea berkata, “terdapat konflik antara parti dan kerajaan, dan di dalam kerajaan juga.”

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, perdana menteri telah berselisih pandangan dengan Menteri Dalam Negeri, Carmen Dan, sekutu Dragnea.

Dan mahu Tudose memecat ketua polis Romania mengenai kes seorang anggota polis yang dituduh pedofilia namun Tudose enggan berbuat demikian dan mencadangkan Dan meletak jawatan.

JPA dan ALDE kini harus menamakan perdana menteri baru, dengan pilihan yang memerlukan kelulusan Presiden Romania Klaus Iohannis. Ia akan menjadi kali ketiga presiden akan terpaksa meluluskan perdana menteri sejak pilihan raya Disember 2016. – MalaysiaGazette