Kim Jong-un

SEOUL – Korea Utara memberi amaran jika Amerika Syarikat meneruskan latihan ketenteraan dengan Korea Selatan selepas Sukan Olimpik Musim Sejuk itu tidak akan “duduk diam”.

Amaran itu dibuat oleh Menteri Luar Korea Utara itu dalam satu surat kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Korea Utara telah berhenti menguji peluru berpandu sejak akhir November 2017 dan telah berdialog antara Korea Selatan pada bulan Januari, perbincangan pertama dalam dua tahun yang telah meredakan ketegangan setelah setahun retorik meningkat antara Pyongyang dan Washington.

Apabila latihan ketenteraan bersama berlaku, “keamanan dan keselamatan Semenanjung Korea terancam dan ancaman dan konfrontasi antara Korea mencapai puncak, dengan itu menimbulkan kesulitan dan halangan besar dialog.

“Kami akan berusaha untuk memperbaiki hubungan antara Korea pada masa akan datang, tetapi tidak pernah duduk diam di atas tindakan jahat jika mensia-siakan usaha kami, menurut Ri Yong Ho.

Amerika Syarikat dan Korea Selatan telah bersetuju untuk menangguhkan latihan rutin bersama sehingga berakhirnya Sukan Olimpik Musim Sejuk Pyeongchang, yang dijangka bermula minggu depan.

Joseph Yun, utusan khas Amerika Syarikat ke di Korea Utara berkata, semua pilihan tetap berada di atas meja untuk menyelesaikan krisis program peluru berpandu nuklear Korea Utara.

Tambahnya, beliau tidak fikir pentadbiran Trump mahu mencetuskan tindakan ketenteraan.

Dalam surat itu, Korea Utara mengatakan Amerika Syarikat “mengelirukan” pendapat umum dengan mendakwa tindakan tegasnya yang telah membawa kepada perbincangan antara Korea.

“Hakikatnya titik perubahan yang dramatik telah dibuat untuk keamanan dan kestabilan, perdamaian dan kerjasama nasional dan penyatuan semula di Semenanjung Korea, yang mana bahaya perang ditangani dengan penuh hormat oleh Kim Jong-un.

“Bagaimanapun, Amerika Syarikat telah menyebabkan kekeliruan seolah-olah dialog antara Korea adalah hasil dari sekatan dan tekanan keras ke atas kami,” menurut surat itu. – MalaysiaGazette