Home Dunia Pesawat perang Israel ditembak selepas serang Syria

Pesawat perang Israel ditembak selepas serang Syria

Pesawat Israel yang berkecai selepas ditembak di ruang udara negara itu. foto Agensi

SYRIA – Peluru anti-pesawat telah menembak jatuh sebuah kapal terbang perang Israel baru sahaja selesai menyerang kawasan yang disokong Iran di Syria.

Pesawat itu jatuh di utara Israel. Serangan dron Iran ke ruang udara Israel itu dilihat sebagai konfrontasi paling serius.

Susulan itu, psawat F-16, salah satu daripada sekurang-kurangnya lapan pesawat Israel telah dihantar sebagai tindak balas.

Kedua-dua juruterbang berjaya mengeluarkan diri dari dalam pesawat tetapi seorang kritikal dan seorang lagi cedera.

Israel kemudian melancarkan serangan kedua dan lebih intensif dalam serbuan udara dengan mensasarkan 12 warga Iran dan Syria termasuk sistem pertahanan udara Syria.

Kumpulan Hezbollah yang disokong Iran berkata, serangan ke atas pesawat Israel itu menandakan fasa bermula strategik baru yang akan mengehadkan keupayaan Israel di ruang udara Syria.

Penglibatan Iran di Syria untuk menyokong Presiden Bashar al-Assad dalam perang saudara hampir tujuh tahun – termasuk penempatan angkatan bersenjata Iran berhampiran Golan Heights yang dikuasai Israel – telah mengejutkan Israel.

Israel berazam akan mengalahkan mana-mana ancaman.

Tetapi Israel dan Syria menyatakan bahawa mereka tidak mencari konflik yang lebih luas, walaupun Perdana Menteri Benjamin Netanyahu bergegas ke ibu pejabat tentera di Tel Aviv dan sekutu pro-Assad mengandaikan tindak balas yang kuat terhadap “tindakan pengganas” Israel.

“Israel mencari keamanan tetapi kami akan terus mempertahankan diri terhadap sebarang serangan atau sebarang cubaan oleh Iran untuk menentang kami di Syria,” kata Netanyahu dalam kenyataan televisyen.

Rusia, yang pasukannya mula campur tangan bagi pihak Assad pada tahun 2015, menyatakan kebimbangannya dan menggesa kedua-dua pihak untuk mengekalkan kekangan dan mengelakkan peningkatan.

Netanyahu berkata, beliau menghubungi Presiden Rusia, Vladimir Putin dan mereka bersetuju melaksanakan koordinasi ketenteraan Israel-Rusia berhubung Syria.

Putin memberitahu terdapat keperluan untuk mengelakkan sebarang langkah yang akan membawa kepada konfrontasi baru di rantau ini, agensi berita Interfax melaporkan.

Jurucakap Pentagon berkata, Amerika Syarikat menyokong Israel untuk mempertahankan dirinya dan seorang jurucakap Jabatan Negara berkata, Amerika Syarikat berkata sangat bimbang mengenai peningkatan keganasan di sempadan Israel.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Antonio Guterres berkata, peningkatan tentera membimbangkan di seluruh Syria dan menyeru semua pihak melakukan kekangan dan bekerja untuk keganasan segera dan tidak bersyarat, kata jurucakap U.N. – MalaysiaGazette