Home Nasional Anggota tentera tipu elaun dipenjara 30 bulan, sebatan

Anggota tentera tipu elaun dipenjara 30 bulan, sebatan

Anggota SPRM membawa tertuduh Musa Md. Dawi, di Mahkamah Sesyen Ayer Keroh, hari ini.

KUALA LUMPUR – Seorang anggota tentera berpangkat Koperal yang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dihukum penjara 30 bulan dan satu sebatan oleh Mahkamah Sesyen Ayer Keroh bagi setiap 79 pertuduhan menyalahgunakan wang keseluruhan berjumlah RM50,238.10 berhubung pembayaran elaun anggota tentera di Pusat Latihan Peperangan Khusus (PULPAK), Kem Sungai Udang, Melaka, hari ini.

Hakim Datuk Nasir Nordin menjatuhkan hukuman itu terhadap Musa Md. Dawi, 28, setelah dia mengaku bersalah terhadap semua pertuduhan mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan itu yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan sebat serta denda, jika sabit kesalahan.

Hukuman itu dilaksanakan serentak mulai hari ini.

Mengikut pertuduhan, pada April hingga Julai 2016, tertuduh yang bertugas sebagai kerani gaji di Bahagian Sel Belanjawan PULPAK dengan curangnya telah menyalahgunakan harta bukan miliknya iaitu elaun perjalanan dan elaun cuti tahun PULPAK dengan nilai keseluruhannya RM50,238.10 apabila tertuduh mencipta 43 baucar bayaran bagi 79 penama yang kononnya anggota yang bertugas di PULPAK.

Bagaimanapun, hasil semakan oleh Jabatan Arah Rekod dan Pencen, Markas Angkatan Tentera Malaysia terhadap 79 penama di dalam 43 baucar bayaran yang dicipta oleh tertuduh, didapati bahawa 58 penama adalah tidak wujud, tiga penama berpencen dan 18 penama yang wujud telah menafikan membuat tuntutan elaun tersebut.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Irwan Shah Abdul Samat. – MalaysiaGazette