Tokoh Wartawan Veteran, Tan Sri Johan Jaaffar bercakap pada Hari Wartawan Nasional 2017/2018 di Menara MATRADE, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 11 APRIL 2018

KUALA LUMPUR – Tokoh Wartawan Veteran Hari Wartawan Nasional 2018, Tan Sri Johan Jaafar berkata kerajaan perlu lebih rapat dengan wartawan dan pengamal media.

Ujarnya, dengan wujudnya dasar atau sebarang akta terbaharu berkaitan media boleh menjejaskan kekebalan media dan hak bersuara di negara ini.

“Saya ingin cadangkan pada Perdana Menteri agar dibanyakkan konsultasi dengan pihak media.

“Bagi jaga integriti, adalah lebih baik buat kawalan dalaman dari kita kawal dari luar,” katanya pada majlis Hari Wartawan Nasional di hadapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Justeru itu, kerajaan harus mewujudkan satu majlis yang dapat menyelia dan memantau perkembangan pesat media dan menangani halangan-halangan yang dihadapi media kini.

“Di sinilah saya setuju, perlunya cadangan untuk menubuhkan sebuah Majlis Media Malaysia. Salah satu tugasnya adalah untuk menangani isu aduan media yang semakin lantang dalam negara ni.

“Adakalanya dengar laporan yang tidak seimbang atau berat sebelah,” katanya.

Malah katanya, penubuhan majlis itu akan wujudkan keseimbangan media yang tersendiri dan kawal selia tafsiran berita palsu yang banyak memporak-perandakan rakyat hari ini tapi dari perspektif kewartawanan. – MalaysiaGazette