Moon Jae-in

TOKYO – Jepun dan Korea Utara perlu memulakan rundingan untuk memperbaiki hubungan antara kedua-dua negara dan menyumbang kepada keamanan dan kestabilan di rantau itu, kata, Presiden Korea Selatan, Moon Jae-in.

“Secara khususnya, saya fikir dialog antara Jepun dan Korea Utara harus diteruskan.

“Sekiranya hubungan Jepun-Korea Utara diseragamkan, ia akan menyumbang kepada keamanan dan keamanan di Timur Laut Asia di luar semenanjung Korea,” katanya dalam wawancara dengan akhbar Yomiuri.

Wawancara itu dibuat menjelang pertemuan antara Moon dan Perdana Menteri Jepun dan China – Shinzo Abe dan Li Keqiang di Tokyo.

Korea Utara dijangka menjadi agenda dalam pertemuan itu tetapi diplomat China berkata, Pyongyang bukan fokus.

Dalam persidangan bulan lalu, pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un bersetuju untuk bekerjasama menghapuskan program nuklear di Semenanjung Korea.

Jong-un dijangka bertemu dengan Donald Trump beberapa minggu lagi.

Dalam wawancara itu, Moon berkata, Jong-un mahu ‘penamatan nuklear yang lengkap’ dalam meletakkan asas pada sidang kemuncak antara Amerika Syarikat dan Korea Utara.

Moon berkata, Jong-un adalah “orang yang sangat terbuka dan praktikal” dan kedua-dua pemimpin mempunyai matlamat bersama untuk menamatkan program nuklear di Semenanjung Korea.

“Mulai sekarang, berdasarkan kepercayaan yang mendalam, kami akan membuat langkah yang berani ke arah keamanan dan kemakmuran, dan penyatuan,” kata Moon. – MalaysiaGazette