Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Aliran keluar oleh pelabur-pelabur asing dari Bursa Malaysia berterusan untuk minggu keempat berturut-turut walaupun pada kadar yang lebih perlahan.

Berdasarkan data awal dari bursa, jumlah bersih aliran keluar oleh pelabur asing pada minggu lepas berjumlah RM892.4 juta. Angka itu merupakan satu pertiga daripada jumlah yang dibawa keluar pada minggu sebelumnya.

MIDF Research berkata, pelabur asing adalah penjual bersih pada setiap satu hari dalam seminggu, menjadikan ia jualan berterusan dalam tempoh 15 hari sehingga Jumaat lalu.

Tempoh itu adalah trend jualan paling lama direkodkan sejak 17 tahun lalu sejak
gurauan jualan paling lama yang direkodkan sejak 17 tahun sejak jualan besar-besaran pada Ogos 2017.

MIDF Research berkata, Pada hari Isnin lalu, pelabur asing membawa keluar sejumlah RM125 juta dan RM77.2 juta pada keesokan harinya.

Momentum jualan oleh pelabur-pelabur asing berterusan sehingga RM286.8 juta pada hari Rabu, selari dengan penurunan penanda aras Bursa Malaysia, FBM KLCI sebanyak 2.21 mata.

Jualan ketara itu dicetuskan oleh kebimbangan kenaikan kadar hutang negara, selain ketegangan geopolitik antara Washington dan Pyongyang, menurut firma penyelidikan itu.

Beberapa negara jiran juga menyaksikan jualan ketara seperti Thailand, Taiwan dan Filipina.

Hari Khamis menyaksikan jualan tertinggi oleh pelabur asing kepada RM322.8 juta menyebabkan FBM KLCI susut ke paras terendah sejak Disember 2017 kepada 1,776 mata.

Walau bagaimanapun, jualan asing menyusut serendah RM80 juta pada hari Jumaat dengan FBM KLCI merapatkan empat sesi kerugian melepasi 1,800 mata.

Jualan oleh pelabur asing minggu lepas telah dihapuskan inflasi kumulatif yang berjumlah RM40.2 juta pada minggu sebelumnya.

Sehingga kini, aliran keluar dari negara berjumlah RM852.2 juta, masih  paling rendah dalam kalangan rakan-rakan ASEAN.

Penyertaan asing merosot dengan nilai purata dagangan harian (ADTV) merosot sebanyak 35 peratus tetapi masih dianggap baik kepada RM1.56 bilion. – MalaysiaGazette