Raja Maha Vajiralongkorn dan Permaisuri Suthida. foto Agensi

BANGKOK – Menjelang beberapa hari sebelum pertabalan, Raja Maha Vajiralongkorn melangsungkan perkahwinannya dengan Jeneral Suthida Vajiralongkorn.

Suthida adalah timbalan ketua pasukan pengawal pribadi Raja Thailand yang kini bergelar Permaisuri Suthida.

Pengumuman kejutan itu dijadikan Warta Kerajaan dan rakaman daripada upacara perkawinan yang berlangsung semalam ditunjukkan pada segmen Royal News malam tadi dan disiarkan di semua saluran televisyen di Thailand.

Vajiralongkorn, 66, yang juga dikenali dengan gelaran Raja Rama X, menjadi raja selepas kematian ayahnya, Raja Bhumibol Adulyadej, pada Oktober 2016, setelah 70 tahun di atas takhta.

Vajiralongkorn akan dinobatkan pada hari Sabtu ini, diikuti dengan perarakan di Bangkok keesokan harinya.

Pada tahun 2014, Vajiralongkorn melantik Suthida Tidjai, seorang bekas atendan penerbangan Thai Airways sebagai timbalan komander unit pengawalnya.

Beberapa pemerhati kerajaan dan media asing sebelum ini pernah mengaitkan Suthida dengan Vajiralongkorn tetapi istana tidak pernah mengakui hubungan intim antara mereka.

Vajiralongkorn melantik Suthida sebagai jeneral penuh dalam Tentera Diraja Thai pada bulan Disember 2016 dan komandan pengawal peribadi raja pada tahun 2017.

Suthida juga diberi gelaran Thanpuying – gelaran diraja yang bermaksud Lady.

Vajiralongkorn pernah tiga kali berkahwin dan memiliki tujuh orang anak. – MalaysiaGazette