WASHINGTON – Separuh daripada warga Amerika Syarikat (AS) percaya negara ini akan berperang dengan Iran dalam beberapa tahun akan datang.

Ia hasil tinjauan pendapat umum Reuters/ Ipsos yang dikeluarkan pada hari Selasa di tengah-tengah peningkatan ketegangan antara kedua negara.

Ketika rakyat AS lebih prihatin terhadap Iran sebagai ancaman keselamatan kepada negara ini sekarang berbanding tahun lepas, ada beberapa pihak akan memihak kepada serangan tentera Iran.

Tetapi jika Iran menyerang angkatan tentera AS terlebih dahulu, empat dari lima percaya AS harus bertindak secara ketenteraan secara penuh atau terhad, hasil dapatan kajian yang dijalankan dari 17-20 Mei.

Hubungan sejarah yang tegang antara Washington dan Tehran bertambah buruk pada bulan Mei selepas Presiden Donald Trump meningkatkan pendirian keras anti Iran dan melaksanakan semua sekatan ke atas eksport minyak Iran berikutan keputusannya tahun lalu untuk menarik semula perjanjian 2015 dengan Tehran.

AS menggerakkan sebuah kapal terbang pesawat dan tentera ke rantau Teluk sebagai tindak balas kepada perisikan bahawa Iran mungkin melakukan serangan terhadap kepentingan AS namun dinafikan Tehran.

Hampir separuh – 49 peratus rakyat Amerika tidak setuju bagaimana Trump mengendalikan hubungan dengan Iran dengan 31 peratus mengatakan mereka sangat tidak setuju.

Manakala 39 peratus meluluskan dasar Trump.

Kajian itu menunjukkan bahawa 51 peratus rakyat AS merasakan bahawa AS dan Iran akan berperang dalam beberapa tahun akan datang, naik 8 mata peratusan dari tinjauan yang sama yang diterbitkan pada bulan Jun lalu.

Dalam tinjauan tahun ini, Demokrat dan Republikan lebih cenderung untuk melihat Iran sebagai ancaman dan kemungkinan berlaku peperangan.

Iran dicirikan oleh 53 peratus oleh rakyat AS sebagai ancaman “serius” atau “pasti”, meningkat 6 mata peratusan dari tinjauan yang sama dari bulan Julai lalu.

Sebagai perbandingan, 58 peratus rakyat Amerika mencirikan Korea Utara sebagai ancaman dan 51 peratus pula bersetuju Rusia sebagai ancaman.

Walaupun mereka bimbang, 60 peratus rakyat Amerika berkata, AS tidak boleh melakukan serangan pra-mendesak terhadap tentera Iran, manakala 12 peratus menyokong untuk serangan pertama.

Bagaimanapun, jika Iran menyerang, 79 peratus mengatakan bahawa tentera AS harus membalas serangan, 40 peratus memilih serangan udara, manakala 39 peratus mahu serangan penuh.

Kedua-dua Amerika Syarikat dan Iran mengatakan bahawa mereka tidak mahu perang, walaupun terdapat pernyataan menyerang daripada kedua-duanya. – MalaysiaGazette