KUALA LUMPUR – Pelabur asing membuat jualan sebanyak RM1.04 bilion ekuiti tempatan pada minggu lalu berbanding RM601.2 juta pada minggu sebelumnya.

Ia merupakan aliran keluar dana asing mingguan terbesar dalam tempoh 12 minggu, kata MIDF Amanah Investment Bank Berhad Research (MIDF Research).

Pelabur asing merekodkan jualan sebanyak RM357 juta, angka tertinggi dalam sehari sejak awal Mei tahun ini dipacu oleh sentimen sebahagiannya ancaman China terhadap kenaikan tarif yang diumumkan oleh Presiden Presiden Trump dengan membiarkan yuan jatuh ke tahap paling lemah lebih daripada satu dekad.

“Aliran keluar bersih asing secara besar-besaran pada hari Isnin selaras dengan rakan serantau lain yang dipantau oleh MIDF Research.

Namun, kadar jualan bersih asing menurun sedikit kepada RM219.9 juta pada hari Selasa.

Firma penyelidikan itu menambah, tahap aliran keluar bersih asing meningkat kepada RM269.5 juta pada hari Rabu berikutan pemotongan kadar faedah kejatuhan oleh bank-bank pusat merentasi Asia Pasifik (New Zealand, Thailand dan India) untuk mengatasi risiko ekonomi global.

Optimisme kembali ke pasaran pada hari Khamis selepas jualan bersih asing menurun kepada RM30.7 juta di tengah-tengah lampu hijau yang diberikan oleh Jepun untuk membolehkan eksport bahan pembuatan semikonduktor ke Korea Selatan.

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu berkata, getaran positif berkurangan pada hari berikutnya kerana dana asing menjual sebanyak RM158.1 juta selepas Amerika Syarikat meletakkan keputusan menggantung kebenaran kepada syarikat-syarikat negara itu untuk memulakan perniagaan dengan Huawei Technologies Co selepas China menghentikan pembelian tanaman dari Amerika Syarikat.

Setakat ini, aliran keluar bersih tahun ke tahun dari Malaysia adalah sebanyak RM6.01 bilion. Ini menjadikan kira-kira 51.0 peratus daripada jumlah aliran keluar bersih tahun lepas,” katanya.

Dari segi penyertaan, MIDF Research berkata, jumlah pelabur asing susut 18.5 peratus dalam nilai dagangan purata harian (ADTV) tetapi masih kekal baik, melepasi RM1 bilion.

Manakala, ADTV pasaran runcit dan dana institusi meningkat melebihi 5 peratus. – MalaysiaGazette