Seorang lelaki mati dipukul pengawal keselamatan gara-gara berang kerana tidak memperoleh gaji.

KUALA LUMPUR – Malang tidak berbau.

Seorang penyelia sebuah agensi yang menawarkan perkhidmatan pengawal keselamatan ditemui mati di dalam tandas kakitangan di Kondominium Residents Avenue D’Vogue petang tadi.

Mangsa dipercayai dipukul sehingga menemui ajal oleh salah seorang pengawal keselamatan warga asing yang naik berang kerana tidak dibayar gaji bulanannya oleh majikan itu.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Mohd. Zani Che Din berkata, pihaknya menerima panggilan MERS 999 pada pukul 3.18 petang tadi memaklumkan mengenai penemuan mayat di kondominium berkenaan.

Sebaik tiba di tempat kejadian, pihak polis menemukan mayat lelaki berusia 54 tahun itu  dalam keadaan terbaring berpakaian lengkap dan berlumuran darah serta kesan muntah.

“Hasil pemeriksaan pada CCTV di lokasi mendapati kejadian berlaku semalam iaitu 1 September 2019 sekitar 6.10 petang menunjukkan si mati dipukul berkali-kali menggunakan helmet oleh seorang pengawal keselamatan yang dikenali sebagai Don di dalam Bilik Kawalan Pengawal Keselamatan.

“Siasatan polis mendapati punca kejadian mangsa dipukul hingga mati akibat tidak membayar gaji pengawal keselamatan yang bertugas di kondominium itu,” katanya dalam kenyataan.

Ekoran kejadian itu, sepasukan polis dari IPD Petaling Jaya telah menahan tiga suspek dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Dua suspek masing masing berusia 40 dan 42 tahun merupakan warga Nepal yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di kondominium tersebut sementara suspek ketiga warga tempatan berusia 26 tahun merupakan pengurus keselamatan di premis itu.

Menurutnya, polis turut merampas sebuah dekoder CCTV berdurasi 45 saat yang berjaya  merakamkan insiden tersebut.

“Mayat mangsa telah dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya pukul 7 malam tadi dan proses bedah siasat akan dijalankan 10 pagi esok,” katanya. -MalaysiaGazette