Prof Dr. Siti Zainon Ismail.pix FB

PUTRAJAYA – Penyair, penulis dan pelukis terkenal, Prof Dr. Siti Zainon Ismail hari ini diumumkan sebagai Sasterawan Negara (SN) ke-14.

Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik yang juga Pengerusi Panel Anugerah Sastera Negara ke-14 berkata, pemilihan ke atas pengkaji seni budaya itu dibuat berdasarkan sumbangan cemerlang beliau secara berterusan dalam perkembangan kesusteraan tanah air melalui ciptaan karya kreatif, pemikiran dan kegiatan sastera yang bermutu tinggi.

“Selain itu, pemilihan ini juga dibuat berdasarkan kepada sumbangan beliau terhadap pengembangan sastera, impak dalam penyebaran ilmu, kepimpinan dalam persatuan sastera, impak pada peringkat kebangsaan dan antarabangsa serta penghargaan dan pengiktirafan yang diterima,” katanya.

Beliau berkata pada sidang media majlis pengumuman Anugerah Sastera Negara Ke-14 di Kementerian Pendidikan di sini hari ini.

Menteri Pendidikan Malaysia, Dr. Maszlee Malik bercakap bercakap pada sidang media mengumumkan Penerima Anugerah Sasterawan Negara ke-14, Prof. Dr. Siti Zainon Ismail di Kementerian Pendidikan Malaysia, Putrajaya. foto NOOREEZA HASHIM, 03 SEPTEMBER 2019.

Siti Zainon, 69, yang dilahirkan Gombak, Kuala Lumpur telah menghasilkan sebanyak 25 kumpulan puisi, 10 cerpen, tujuh antologi cerpen, lima antologi puisi dan tiga novel.

Kali terakhir penganugerahan SN dibuat adalah pada 13 Oktober 2015 menyaksikan penulis kelahiran Kedah, Datuk Dr. Zurinah Hassan diumumkan sebagai penerima ke-13.

ASN yang membawa gelaran SN itu ialah anugerah tertinggi kepada penggiat kesusasteraan kebangsaan yang dimulakan pada  tahun 1979 dengan dipengerusikan oleh Menteri Pendidikan ketika itu, Datuk Musa Hitam.

Idea mengenainya dicetuskan pada tahun 1977 oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Hussein Onn yang menyebut mengenai hasrat kerajaan meningkatkan taraf dan penghargaan kepada sasterawan tanah air.

Penganugerahan dibuat pada tahun 1981 yang menyaksikan wartawan dan penulis, Kamaluddin Muhamad atau Keris Mas dinobatkan sebagai SN pertama.

Sehingga kini seramai 14 orang pengarang sudah diiktiraf sebagai SN.

SN menerima warkah penghormatan negara, wang tunai RM60,000.00, penerbitan sebanyak 50,000 naskhah atau kos cetakan karya penerima anugerah bernilai maksimum RM500,000 untuk dibeli kerajaan dan disebarkan dengan meluasnya ke sekolah, perpustakaan, jabatan, dan agensi kerajaan serta Elaun Sara Hidup sebanyak RM5,000 sebelum yang diperkenalkan tahun ini.

Penerima juga mendapat kemudahan perubatan percuma dalam wad kelas satu di mana-mana hospital kerajaan, kemudahan dan keselesaan untuk kegiatan mencipta karya sastera, kemudahan untuk menerbitkan karya dan penterjemahan karya yang sesuai ke dalam bahasa asing. – MalaysiaGazette