Perumahan HDB di Singapura. foto Agensi

SINGAPURA – Singapura akan meningkatkan bekalan perumahan awam tahun depan dengan tujuan menjadikan kediaman seumpama itu mampu dimiliki.

Menteri Pembangunan Negara Lawrence Wong berkata, langkah itu akan membantu lebih ramai rakyat Singapura isi rumah rumah berpendapatan rendah hingga menengah membeli rumah pertama mereka.

Lembaga Perumahan & Pembangunan (HDB), yang merupakan badan yang bertanggungjawab untuk perumahan awam, mungkin perlu meningkatkan bekalan pada tahun 2020 bagi memenuhi permintaan tambahan, menurut kementerian itu dan HDB dalam satu kenyataan.

Di Singapura, kebanyakan penduduk tinggal di flat HDB yang dipanggil dikenali sebagai pangsapuri persendirian.

Ia selari dengan kenyataan kerajaan pada bulan Jun lalu yang mengumumkan akan mengurangkan bekalan perumahan swasta pada separuh kedua.

Ia termasuk:

1. Pengenalan geran perumahan baru dipertingkatkan (EHG) yang akan disediakan untuk pembeli yang layak tanpa mengira sama ada mereka membeli flat baru atau dijual semula.

2. Keluarga kali pertama pertama akan mendapat EHG sehingga S$ 80,000 apabila mereka membeli sebuah apartmen yang boleh menampung mereka dan pasangan mereka pada usia 95, tertakluk kepada syarat.

3. Perseorangan kali pertama yang layak berumur 35 tahun ke atas dan memperoleh pendapatan tidak melebihi S$ 4,500 sebulan juga boleh mendapatkan EHG sehingga S$ 40,000, tertakluk kepada syarat.

4. iling bulanan isi rumah bulanan akan dinaikkan kepada S$14,000 dari S$12,000 untuk keluarga yang layak untuk membeli flat HDB atau flat dijual semula di pasaran terbuka.

“Pasaran jualan semula HDB boleh menjadi lebih aktif dengan geran yang dipertingkatkan,” kata ketua penyelidikan yang berpangkalan di Singapura di unit EAC APAC Realty Ltd.

Beliau menambah sesetengah pemilik flat HDB yang menjual pangsapuri mereka untuk menaik taraf ke kondominium swasta juga boleh memberi impak positif terhadap pasaran itu.

Wong berkata, untuk menyokong permintaan tambahan itu, kerajaan merancang untuk meningkatkan pembekalan melalui BOT (bina apabila ada tempahan).

“Kami menyasarkan kira-kira 15,000 unit tahun ini.

“Tahun depan, kita mungkin perlu membina lebih banyak unit, yang sepatutnya menjadi berita baik bagi industri itu – kerana kami menyediakan bekalan lebih banyak, akan ada lebih banyak perniagaan bagi semua orang, sama ada arkitek, pembina atau jurutera.”

Wong juga berkata, projek menaik taraf juga banyak pada tahun akan datang.

BTO adalah flat HDB yang dibina jika 65% hingga 70% pangsapuri di flat telah ditempah.

Pembinaan dibatalkan jika syarat ini tidak dipenuhi. BTO biasanya mempunyai masa menunggu tiga hingga empat tahun dari pembinaan tarikh bermula.

HDB ditubuhkan hampir enam dekad yang lalu pada tahun 1960, dan telah membina lebih dari 1 juta pangsapuri di 26 bandar dan perbandaran di sekitar Singapura. – MalaysiaGazette