Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB, Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz
Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz

KUALA LUMPUR – CIMB Group Holdings Berhad (CIMB) hari ini menjadi salah satu daripada Penandatangan Pengasas Prinsip Perbankan Bertanggungjawab, yang melakukan penjajaran strategik perniagaannya dengan Matlamat Pembangunan Lestari PBB dan Perjanjian Paris mengenai Perubahan Iklim (UNEP-FI).

CIMB juga adalah satu-satunya kumpulan perbankan di ASEAN untuk menjadi ahli pengasas Prinsip-Prinsip untuk Perbankan yang Bertanggungjawab ini.

Sebagai penandatangan Prinsip-Prinsip Untuk Perbankan yang Bertanggungjawab, CIMB menyertai satu gabungan 130 bank di seluruh dunia, yang mewakili aset lebih daripada AS$47 trilion komited untuk memainkan peranan penting dalam mencapai masa depan yang mampan.

Pelancaran Prinsip-Prinsip bagi Perbankan Bertanggungjawab  dibuat pada acara utama Perhimpunan Agung PBB, menandakan permulaan pakatan paling signifikan setakat ini membabitkan industri perbankan global dengan PBB.

Majlis itu disertai oleh Penandatangan pengasas dan 450 ketua-ketua pegawai eksekutif yang lain.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, CIMB Group Holdings Berhad, Datuk Tengku Zafrul Aziz berkata, sebagai ahli pengasas Prinsip UNEP-FI untuk Perbankan Bertanggungjawab, CIMB komited untuk menggunakan produk, perkhidmatan dan perhubungan kami untuk menyokong dan mempercepatkan perubahan asas dalam ekonomi dan gaya hidup kita perlu untuk mencapai kesejahteraan bersama untuk generasi masa kini dan masa depan.

Dalam satu kenyataan di sini, CIMB berkata, Prinsip Perbankan Bertanggungjawab disokong oleh pelaksanaan yang kukuh dan kerangka akauntabiliti.

Prinsip Perbankan Bertanggungjawab juga akan menyediakan CIMB dengan rangka kerja berkesan secara sistematik mengenal pasti dan merebut peluang-peluang perniagaan baru yang diwujudkan oleh kemunculan pembangunan ekonomi mampan, pada masa sama membolehkan bank mengenal pasti secara berkesan dan alamat risiko yang berkaitan.

Dengan mengekalkan kemapanan ke dalam pelan pertumbuhan strategik semasa, Forward23, CIMB juga terlibat dengan pihak berkepentingan utama termasuk pengawal selia, pelabur, pelanggan, pembekal, pekerja dan komuniti menyertai perjalanannya untuk mencipta lebih banyak lagi masa depan yang mampan, berdaya tahan untuk semua.

CIMB akan menjadi tuan rumah The Cooler Bumi [https://coolerearth.cimb.com/], sidang kemuncak kemapanan yang pertama, pada 1-2 Oktober 2019 di Kuala Lumpur. – MalaysiaGazette