Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB, Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz
Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz

KUALA LUMPUR- CIMB Bank Bhd. akan menerbitkan bon-bon Formosa & Reg S Sustainable Development Goals (SDG) bernilai AS$680 juta.

Ini merupakan bon SDG pertama diterbitkan oleh penerbit Malaysia dan Asean dalam pasaran modal antarabangsa Reg S.

Menurut CIMB, bon SDG adalah sejajar dengan amalan terbaik global dan merupakan penanda aras bagi prinsip-prinsip bon lestari.

Bon SDG katanya dapat diterima baik sekali gus mencerminkan trend dalam pelaburan aset lestari global yang menyaksikan lonjakan sehingga AS$30 trilion pada 2018.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Group, Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz, bank berkenaan akan menerbitkan Bon SDG tersebut pada 9 Oktober ini di bawah program sedia adanya, nota jangka sederhana bernilai AS$5 bilion euro.

“Perniagaan kelestarian adalah penting untuk merapatkan jurang pembangunan dan infrastruktur lestari, dunia memerlukan sekitar AS$2.5 trilion dan dua pertiga daripadanya akan disediakan oleh bank-bank,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambahnya, terdapat peluang yang cukup besar dalam segmen tersebut dan CIMB pula berada di kedudukan terbaik untuk merebut peluang berkenaan.-MalaysiaGazette