Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak susut lebih rendah dalam dagangan yang tenang hari ini berikutan kebimbangan mengenai pertumbuhan ekonomi yang lebih perlahan membayangi pencairan dalam perang perdagangan antara Washington dan Beijing, sementara pelabur menunggu data inventori Amerika Syarikat (AS).

Niaga hadapan Brent LCOc1 turun AS$0.03 kepada AS$ 61.54 setong pada 0137 GMT, setelah jatuh 0.7% pada hari Isnin.

West Texas Intermediate (WTI) CLc1 juga turun AS$0.09 kepada AS$ 55.72, selepas jatuh 1.5% pada sesi sebelumnya.

Harga naik dengan ketara minggu lalu di tengah-tengah penurunan dalam inventori AS dan tanda-tanda perlonggaran dalam perang perdagangan A.S.-China.

Namun, kebimbangan pada hari Isnin tentang pertumbuhan ekonomi yang lemah mengimbangi harapan kenaikan permintaan minyak walaupun perbincangan perdagangan masih berlangsung.

“Para pelabur masih memberikan perhatian terhadap pertumbuhan permintaan yang lemah berbanding kawalan terhadap bekalan,” kata ANZ dalam nota penyelidikannya.

Jumlah inventori mentah AS. dijangka meningkat sekitar 700,000 tong minggu lalu, menurut tinjauan pendapat penganalisis Reuters.

Stok minyak mentah AS di Cushing, Oklahoma, titik penghantaran untuk WTI, telah meningkat sekitar 1.5 juta tong dalam minggu ini hingga 25 Oktober, kata peniaga, memetik data dari firma risikan pasaran Genscape.

Institut Petroleum Amerika akan mengedarkan data industri pada hari Selasa manakala Pentadbiran Maklumat Tenaga Amerika Syarikat pula bakal mendedahkan data inventori pada hari Rabu.

Wakil Perdagangan Amerika Syarikat sedang mengkaji sama ada untuk melanjutkan penggantungan tarif ke atas barangan China bernilai AS$ 34 bilion yang ditetapkan untuk tamat pada 28 Disember tahun ini.

Presiden Donald Trump pula menjangka menandatangani sebahagian besar perjanjian perdagangan dengan China lebih awal daripada jadual tetapi tidak menjelaskan masa tersebut. – MalaysiaGazette