WASHINGTON – China menggesa Presiden Donald Trump untuk mengenepikan lebih banyak tarif yang dilaksanakan pada bulan September sebagai sebahagian daripada ‘fasa satu’ rundingan perdagangan Amerika Syarikat (AS)-China.

Kedua-dua negara dijangka menandatangani perjanjian perdagangan pada bulan ini meskipun lokasinya belum ditentukan.

Perjanjian yang bakal ditandatangani oleh Trump dan Presiden Xi Jinping itu dijangka menyaksikan AS menarik balik jadual tarif yang akan dikenakan pada 15 Disember bernilai AS$156 bilion, membabitkan telefon bimbit, komputer riba dan permainan.

Sumber yang mengetahui perkara itu berkata, ketentuan tarif 15 Disember ini dianggap sebagai sebahagian daripada lawatan rundingan berpotensi bulan ini.

Satu lagi sumber memberi taklimat mengenai perundingan itu berkata, perunding China mahu Washington menurunkan tarif sebanyak 15% ke atas barangan bernilai bernilai AS$ 125 bilion dari China yang berkuatkuasa pada 1 September.

Mereka juga mahu tarif 25% yang dikenakan ke atas nilai import AS$ 250 bilion membabitkan jentera dan semikonduktor untuk perabot ditarik balik.

Seseorang yang biasa dengan kedudukan rundingan Beijing berkata, China mahu Washington untuk “membuang semua tarif secepat mungkin”.

Permintaan China untuk menghapuskan tarif yang dilaksanakan 1 September itu dilaporkan sebelum ini oleh Politico, memetik sumber.

Akhbar The Financial Times pula melaporkan White House sedang mempertimbangkan sama ada untuk melancarkan semula tarif pada 1 September yang meliputi beberapa barangan pakaian, televisyen skrin rata, penceramah pintar dan Bluetooth.

Ralph Winnie, Pengarah Program China di Pusat Eurasia berkata, keputusan akhir perjanjian perdagangan interim akan memberi rangsangan kepada ekonomi AS dan China ketika Trump mahu mendapat sokongan dalam kalangan petani.

“Ia adalah kepentingan kedua-dua negara untuk mempunyai perjanjian perdagangan ini. Jika beliau memuktamadkan itu, ia akan dilihatsangat baik oleh rakyat Amerika. Ia adalah situasi menang-menang untuk kedua-dua negara,” kata Winnie. – MalaysiaGazette