Gambar hiasan

LABUAN – Seorang remaja lelaki telah dimasukkan ke Hospital Nukleus Labuan dan menerima rawatan untuk kerosakan bahagian dalaman paru-paru, disyaki akibat menghisap vape, menjadikan kes pertama yang dilaporkan di Labuan.

Dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini, Pengarah Jabatan Kesihatan Labuan, Dr Ismuni Bohari berkata, satu pemeriksaan meyeluruh telah dilakukan bagi mencari punca sebenar remaja berusia 17 tahun itu, menghidapi komplikasi paru-paru.

“Remaja lelaki itu telah dimasukkan ke hospital pada 4 Nov akibat kesukaran bernafas, beliau seorang penghidap asthma dan telah diberikan rawatan bagi mengubatinya di Unit Rawatan Rapi (ICU).

“Bagaimanapun semasa di ICU, beliau telah didiagnosis menghidapi beberapa kerosakan bahagian dalam paru-paru disamping simptom rhabdomiolisis dan kegagalan buah pinggang,” katanya.

Dr Ismuni berkata, berdasarkan kepada siasatan mendapati remaja itu menghisap vape selama dua minggu, sebelum beliau dimasukkan ke ICU.

“Siasatan kami juga mendedahkan yang remaja itu bukan sahaja menghadapi beberapa kerosakan pada bahagian dalaman paru-paru, namun ia boleh juga disebabkan oleh penyakit otoimun yang disebabkan oleh pendedahan terhadap bahan kimia atau menghisap vape…. penyiasatan kami masih berjalan … Saya minta orang ramai untuk tidak membuat sebarang spekulasi bagi menghormati privasi keluarga remaja tersebut,” katanya. – Bernama