KUALA LUMPUR – Syarikat penerbangan tambang murah Citilink melancarkan laluan baharu dari Denpasar ke dua destinasi – Perth dan Kuala Lumpur sejak 8 November lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Citilink, Juliandra berkata, laluan antarabangsa baharu ini strategik dan akan dapat menarik para pelancong.

“Di samping Australia, laluan dari Denpasar ke Kuala Lumpur juga mempunyai pasaran yang cukup baik terutamanya pelancong asing dari Kuala Lumpur yang ingin bercuti ke Bali,” katanya.

Menurut Badan Pusat Statistik Indonesia (BPS), pelancong asing dari Malaysia dan Australia mempunyai jumlah kunjungan paling banyak ke Indonesia.

Pelancong Malaysia menduduki tempat pertama dengan jumlah kunjungan tertinggi, mencapai 2.34 juta kunjungan dan pelancong Australia menduduki tempat keempat dengan 1.02 juta lawatan pada Januari-September 2019.

Laluan Denpasar-Perth dan Denpasar-Kuala Lumpur, masing-masing adalah laluan penerbangan antarabangsa Citilink yang ketujuh dan kelapan.

Sebelum ini, Citilink menawarkan laluan Jakarta-Kuala Lumpur, Kuala Lumpur-Kuala Lumpur, Jakarta-Phnom Penh, Denpasar-Dili dan Denpasar Kunming.

Juliandra berkata, Citilink Indonesia optimis untuk mencapai sasaran faktor muatan tempat duduk F(SLF) 75% di Denpasar-Perth dan 77% di laluan Denpasar-Kuala Lumpur memandangkan Bali adalah destinasi pelancongan yang paling terkenal di Indonesia.

Beliau menambah, sebagai syarikat penerbangan yang telah dianugerahkan sebagai Skytrax Syarikat Penerbangan Tambang Rendah 4 bintang untuk 2 tempoh berturut-turut, Citilink memberi keutamaan perkhidmatan penumpang dan keselesaan termasuk mempunyai konfigurasi yang agak luas dengan bilik kaki yang luas, serta perkhidmatan terkini lain walaupun tiket harga agak berpatutan.

“Ini adalah kelebihan Citilink, yang kami harap akan menarik penumpang untuk terbang bersama kami di laluan antarabangsa baharu ini,” katanya.

Laluan ini juga dijangka dapat memudahkan pelancong Malaysia dan Australia yang mempunyai penerbangan ke Perth dan Kuala Lumpur memandangkan kedua-dua penerbangan mempunyai jadual saling berhubung.

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airports, Raja Azmi Raja Nazuddin berkata, Citilink Indonesia adalah salah satu syarikat penerbangan yang secara aktif membuka laluan baru dari Indonesia ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) L (Kod IATA: KUL) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

Denpasar-Kuala Lumpur merupakan laluan antarabangsa keempat syarikat penerbangan antara Indonesia dan Malaysia selepas Jakarta-Penang, Surabaya-Kuala Lumpur dan Jakarta-Kuala Lumpur.

Pada masa ini, terdapat lima syarikat penerbangan lain yang mengendalikan laluan ini dari KLIA dengan jumlah pergerakan penumpang untuk laluan Indonesia-Malaysia telah meningkat sebanyak 4.9% dari Januari hingga Oktober 2019 berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Jadual penerbangan Denpasar-Perth dengan nombor penerbangan QG 542 beroperasi setiap hari menggunakan pesawat Airbus A320 dengan kapasiti 180 penumpang pada 01:00 – 04:40 waktu tempatan.

Walaupun laluan Perth-Denpasar dengan nombor penerbangan QG 543 beroperasi setiap hari pada 09:40 – 13:30 waktu tempatan.

Sementara itu, penerbangan Denpasar-Kuala Lumpur dengan penerbangan QG 525 beroperasi setiap hari menggunakan pesawat Airbus A320 dengan kapasiti 180 penumpang pada 14:45 – 17:40 waktu tempatan manakala laluan Kuala Lumpur-Denpasar dengan penerbangan QG 527 beroperasi setiap hari pada 18:35 – 22:05 waktu tempatan. – MalaysiaGazette