Pejabat Amnesty International di New Delhi. foto Agensi

MUMBAI – Agensi Penyiasat Persekutuan India (CBI) menyerbu pejabat tempatan kumpulan hak asasi manusia, Amnesty International (Amnesty) dalam siasatan ke atas pelanggaran peraturan pendanaan asing, kata Biro Penyiasatan Pusat.

Amnesty didakwa melanggar peruntukan Akta Sumbangan Asing (Peraturan) 2010 dan Kanun Keseksaan India selepas sebuah sayap negara India menerima dana daripada Amnesty United Kingdom meskipun dilarang oleh kerajaan.

Serangan dilakukan di pejabat-pejabat Amnesty International di Bengaluru dan New Delhi selepas CBI menerima aduan daripada Kementerian Dalam Negeri India, kata kenyataan itu.

Amnesty, pernah mengkritik beberapa tindakan Perdana Menteri, Narendra Modi, juga mendakwa berlaku penyalahgunaan peraturan dana asing tahun lalu.

“Sepanjang tahun lalu, corak gangguan telah muncul setiap kali Amnesty International India berdiri dan bercakap menentang pelanggaran hak asasi manusia di India,” kata Amnesty dalam satu kenyataan.

Amnesty menuduh kerajaan Modi melanggar hak asasi manusia di Kashmir selepas ia membatalkan otonomi perlembagaan negara yang dipertikaikan itu pada bulan Ogos dan menyebabkan tunjuk perasaan selepas itu.

Kumpulan hak-hak juga mengkritik langkah baru kerajaan untuk membatalkan kewarganegaraan India seorang penulis Inggeris, Aatish Taseer, yang disifatkan sebagai “diskriminasi berdasarkan jantina dan asal etnik atau kebangsaan”.

India telah mengetatkan pengawasan organisasi bukan keuntungan di negara ini sejak Modi mengambil alih kuasa pada 2014, dengan beribu-ribu kumpulan masyarakat yang mendapat lesen mereka untuk menerima sumbangan asing telah dibatalkan atau digantung.

Agensi penyiasat jenayah kewangan, Direktorat Penguatkuasaan (ED), membekukan akaun bank pengawas alam sekitar Greenpeace India tahun lalu, memaksa organisasi untuk mengurangkan kakitangannya pada paras minimum.

Akaun bank Amnesty juga dibekukan oleh ED pada tahun lalu. – MalaysiaGazette