SINGAPURA – Bajet akan datang Singapura akan menjadi kukuh, sesuai dengan keadaan dunia dan keperluan ekonomi Singapura.

Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong  berkata, dengan ekonomi utama seperti Amerika Syarikat (AS), China dan Jepun yang lembap, tidak menghairankan jika ekonomi Singapura juga lembap.

Lee berhati-hati terhadap pemikiran penyelesaian rangsangan – dalam meningkatkan ekonomi melalui perbelanjaan kerajaan dan menurunkan kadar faedah dan cukai.

Sebaliknya, Singapura perlu memanfaatkan kelembapan ekonomi untuk menggandakan usaha peningkatan, latihan dan penambahbaikan produktiviti, katanya.

Ketika mengumumkan bajet tahun ini, Menteri Kewangan Heng Swee Keat berkata, produktiviti di Singapura meningkat 3.6% setahun dalam tempoh tiga tahun yang lalu, lebih tinggi daripada pertumbuhan 1.6% setahun yang dicatatkan dalam tiga tahun sebelumnya, dari tahun 2012 hingga 2015.

Ekonomi lembap dan dijangka berkembang antara 0.5% dan 1% tahun ini.

Sama ada Singapura akan terjerumus dalam kemelesetan bergantung kepada faktor luaran, kata Lee.

“Risiko seolah-olah telah naik, tetapi sekarang penunjuk bercampur dan pengangguran masih rendah.

“Keuntungan korporat tidak begitu memberangsangkan seperti sebelumnya, hutang meningkat, pinjaman korporat naik.

“Sekiranya masalah bertambah buruk antara AS dan China, atau … ketidakpastian semasa berlanjutan, (kedua-dua negara) boleh mengalami kemelesetan dalam tempoh 12 hingga 18 bulan akan datang, jika itu berlaku, kita menghadapi risiko yang lebih besar,” tambah Lee kepada pemberita pada akhir lawatan lima hari ke Korea Selatan.

Menurut beliau, pasaran sedang bergerak kerana mereka mahu melihat apa yang berlaku dengan Brexit, AS dan China.

“Apabila anda mempunyai awan besar yang tergantung di atas anda, tiada siapa yang mahu membuat komitmen.

“Oleh itu, kita perlu memahami bahawa awan-awan itu juga memberi kesan kepada cuaca, iklim kita dan kami bersedia untuk itu,” ujarnya.

Oleh itu, katanya, Heng Swee Keat sebagai Menteri Kewangan dan semua agensi lain sedang berusaha untuk menyediakan Bajet yang akan menjadi kukuh dan sesuai dengan keadaan dunia dan keperluan ekonomi Singapura sebahagian besar daripada persiapan bajet tahun depan. – MalaysiaGazette