Gambar hiasan

SHANGHAI – Saham Asia dan hasil perbendaharaan Amerika Syarikat (AS) susut pada hari Rabu, manakala emas dan minyak melonjak lebih tinggi selepas Iran melepaskan roket di pangkalan udara AS di Iraq, membangkitkan ketakutan terhadap peningkatan konflik yang sedang berkembang.

Serangan peluru berpandu Iran terhadap pangkalan udara Ain Al-Asad dan satu lagi di Erbil, Iraq, awal pagi Rabu itu berlaku beberapa jam selepas pengkebumian seorang komander Iran yang dibunuh, Qassem Soleimani.

Dalam dagangan pagi, indeks saham Asia Pasifik MSCI di luar Jepun susut 0.5%.

Nikkei Jepun jatuh 2.5% dan saham Australia turun 1%.

Manakala minyak mentah AS. melonjak 4.42% kepada AS$ 65.47 setong.

“Kami memantau bagaimana Iran akan bertindak balas dengan menghantar tindak balas kerana tentera AS di rantau ini berada dalam keadaan amaran yang tinggi dan kemungkinan bersiap untuk perang. Ia tidak akan elok,” kata Stephen Innes, ahli strategi di AxiTrader.

Hasil dua tahun turun kepada 1.4581% berbanding dengan penutup AS 1.546%.

Penjualan ketara dalam aset risiko disertai dengan penurunan yang curam dalam hasil Perbendaharaan AS apabila para pelabur berbondong-bondong untuk lebih selamat. Nota Penanda Aras 10 tahun Nota Perbendaharaan menghasilkan 1.7188%, turun lebih daripada 10 mata asas daripada penutupan sebanyak 1.825% pada hari Selasa.

Dolar juga menjunam terhadap yen, dengan mata wang Jepun menyentuh titik kukuh terhadap dolar AS sejak Oktober. Kali terakhir mata wang AS turun 0.69% berbanding yen pada 107.67.

Euro menokok 0.1% pada hari ke $ 1.1161. – MalaysiaGazette