WASHINGTON – Sekian lama ditunggu-tunggunya, akhirnya Presiden Donald Trump mengumumkan pelan perdamaian di Timur Tengah dengan berjanji untuk memastikan Baitulmuqaddis kekal sebagai ibu negara Israel yang tidak dibahagikan.

Beliau turut mencadangkan Palestin sebagai negara bebas dan mengiktiraf kedaulatan Israel di penempatan Tebing Barat.

Berdiri bersama Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu di White House, Trump berkata, cadangannya “boleh menjadi peluang terakhir” bagi rakyat Palestin.

Presiden Palestin Mahmoud Abbas menolak rancangan itu sebagai “konspirasi

“Saya nyatakan kepada Trump dan Netanyahu: Jerusalem bukan untuk dijual, semua hak kami tidak dijual dan bukan untuk tawar-menawar. Dan rundingan anda, konspirasi, tidak akan lulus,” katanya dalam ucapan di televisyen dari Ramallah di Tebing Barat.

Rangka tindakan yang bertujuan untuk menyelesaikan salah satu konflik yang paling lama di dunia, telah dirangka di bawah pengawasan anak lelaki Presiden Trump, Jared Kushner.

Pelan perdamaian yang dibentang ialah:

1. Amerika Syarikat akan mengiktiraf kedaulatan Israel ke atas wilayah yang membayangkan rancangan Trump untuk menjadi sebahagian dari Israel. Rancangan itu merangkumi peta konseptual yang dikatakan oleh Trump menggambarkan kompromi wilayah yang Israel sedia lakukan

2. Peta itu akan “lebih dua kali ganda wilayah Palestin dan menawarkan timur Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Palestin”, yang mana Trump akan membuka kedutaannya. Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) berkata, rancangan Trump akan memberi kawalan kepada Palestin lebih 15% daripada apa yang dipanggil “sejarah Palestin”.

3. Baitulmuqaddis akan kekal sebagai ibu negara Israel yang tidak berbelah bahagi”. Kedua-dua Israel dan Palestin saling menuntut bandar suci. Orang-orang Palestin menegaskan bahawa Baitulmuqaddis Timur, yang diduduki Israel pada perang Timur Tengah 1967, menjadi ibu kota masa depan mereka.

4. Satu peluang bagi rakyat Palestin untuk “mencapai negara bebas” – bagaimanapun, beliau hanya memberi beberapa butiran.

5. Tiada rakyat Palestin atau Israel yang akan dihalau dari kediaman masing-masing – mencadangkan penempatan Yahudi di Tebing Barat dikekalkan.

6. Israel akan bekerjasama dengan Raja Jordan untuk memastikan bahawa status quo sebagai pengawal tapak suci utama di Baitulmuqaddis yang diketahui oleh orang-orang Yahudi sebagai Temple Mount dan al-Haram al-Sharif kepada umat Islam dipelihara. Jordan menjalankan amanah agama yang mentadbir tapak tersebut.

7. Wilayah yang diperuntukkan kepada Palestin dalam peta Trump “akan kekal terbuka dan tidak dibangunkan untuk tempoh empat tahun”. Pada masa itu, rakyat Palestin boleh mengkaji perjanjian itu, berunding dengan Israel, dan “mencapai kriteria untuk kenegaraan”.

Susulan pengumuman itu, ribuan warga Palestin membantah di Semenanjung Gaza, sementara tentera Israel mengerahkan bantuan di Tebing Barat yang diduduki.

Dalam pada itu, Netanyahu dikatakan merancang untuk meneruskan penyerahan 30% daripada Tebing Barat yang diduduki, dengan undi kabinet yang dijadualkan pada hari Ahad.

Lebih daripada 400,000 warga Israel tinggal di penempatan Tebing Barat.

Pemukiman itu dianggap menyalahi undang-undang di bawah undang-undang antarabangsa, walaupun Israel membantah perkara ini.

“Hari ini, Israel mengambil langkah besar ke arah keamanan. – MalaysiaGazette