Foto hiasan, Arkib MalaysiaGazette

KUALA LUMPUR – Tindakan pemecatan anak kapal Malaysia Airlines kerana memiliki lebihan berat sebanyak satu kilogram tidak berperikemanusiaan.

Perkembangan terbaharu itu disifatkan oleh Kesatuan Kebangsaan Anak Kapal Kabin Penerbangan Malaysia (NUFAM) sebagai episod keadilan dan hak asasi manusia yang sekali lagi telah mati.

Dalam kenyataannya, NUFAM berkata, meskipun kes itu merupakan satu kemenangan buat Malaysia Airlines tetapi pihaknya akan terus mengecam tindakan sedemikian rupa.

Ini kerana, katanya, syarikat penerbangan melaksanakan polisi yang tidak adil dan menentang anak kapal yang memiliki berat berlebihan.

“Tidak ada polisi di mana-mana syarikat penerbangan dunia yang menuntut kru kabin mengekalkan usia muda dan berbadan kurus 100%.

“Jadi mengapa Malaysia Airlines perlu berasa gembira dengan tindakan mereka.

“Atau adakah dengan tindakan itu membuatkan Malaysia Airlines menjadi syarikat penerbangan popular sekarang,” soal NUFAM.

Beliau mengulas mengenai keputusan Mahkamah Perusahaan yang memutuskan untuk memihak kepada Malaysia Airlines Bhd dalam kes pemecatan tidak adil yang difailkan oleh kru kabin kerana berat badan berlebihan.

Ina Meliesa Hassim telah memfailkan aduan ke atas Malaysia Airlines di bawah Seksyen 20 (3) Akta Perhubungan Perusahaan 1967 pada September 2017 kerana didakwa melakukan pemecatan salah.

Semasa pemecatannya, beliau telah bekerja dengan syarikat itu selama kira-kira 25 tahun (termasuk 23 tahun ketika syarikat penerbangan itu dikenali sebagai Sistem Penerbangan Malaysia).

Pengerusi Mahkamah Tinggi Syed Noh Said Nazir @ Syed Nadzir memutuskan bahawa Malaysia Airlines telah membuktikan kebarangkalian bahawa penamatan itu hanya dengan sebab atau alasan.

“Mahkamah yakin bahawa syarikat itu telah menyediakan pihak yang menuntut dengan banyak peluang untuk mematuhi dasar syarikat dan walaupun banyak peluang, pihak penuntut secara konsisten gagal mencapai berat optimumnya,” katanya dalam keputusan yang diserahkan Jumaat lepas.

Ketinggian pihak penuntut adalah 160 sentimeter dan berat maksimum yang dibenarkan di bawah manual garis panduan penjagaan dan pakaian seragam syarikat ialah 61kg tetapi pada 10 April 2017, berat badan Ina Meliesa mencapai 61.7kg.

NUFAM menambah, dengan keputusan itu, ia akan menjadi alasan kepada syarikat penerbangan tersebut untuk mencari kesalahan sama, sedangkan tindakan yang dilakukan tidak wajar dilakukan kepada kakitangan yang dipaksa untuk menurunkan berat badan bagi membolehkan mereka terbang.

Kesatuan itu bimbang jika tiada tindakan segera dijalankan untuk menghentikan diskriminasi itu, banyak syarikat penerbangan sama akan mengambil peluang sama untuk berbuat demikian.

“Ini adalah amalan tidak betul kerana syarikat-syarikat penerbangan tidak boleh melakukan diskriminasi kepada mereka yang memiliki berat badan berlebihan atau kurang berat badan. Setiap kakitangan perlu dilayan secara adil,” tegas NUFAM lagi yang mendakwa taktik seumpama itu dilakukan kepada kru kabin tetap dan telah berkhidmat lama.

Soal kesatuan itu: “Mengapa pekerja ini tidak diberhentikan bersama-sama dengan 6,000 kakitangan lain jika syarikat itu mendakwa dia terlebih berat? Kru ini hanya ditamatkan dua tahun kemudian selepas pemberhentian beramai-ramai pada tahun 2015. Sedangkan kru ini juga menjalani program pemeriksaan berat sebelum pemberhentian berlaku”.

Menurutnya, kru terbabit telah bekerja lebih 20 tahun dengan syarikat penerbangan kebangsaan tersebut, bermakna bukan beliau tidak menjalankan tugas dengan baik.

Susulan keputusan mahkamah itu, NUFAM berkata, sudah sampai masanya pembuat dasar undang-undang mengeluarkan undang-undang perlindungan lebih baik untuk para pekerja.

“Di mana keadilan yang negara telah promosikan melalui Perlembagaan? Masihkah terdapat kesalahan dalam undang-undang kerana diskriminasi sedemikian masih wujud,” katanya sambil mempersoalkan berapa lama lagi kesatuan-kesatuan perlu menulis memorandum kepada kerajaan atau kementerian berhubung isu-isu sebegini.

Sedangkan, katanya, NUFAM telah membangkitkan isu-isu ini dalam banyak mesyuarat namun tidak banyak perubahan dalam tindakan diskriminasi oleh syarikat penerbangan.

“Lihat sebahagian besar syarikat penerbangan barat, Asean dan Eropah – mereka masih terus mengekalkan kakitangan yang mengalami masalah berat badan kerana menghormati pekerja mereka, walaupun kakitangan mereka yang sudah bergelar nenek dan datuk.

“Sepatutnya tidak boleh ada apa-apa batasan atau diskriminasi dalam syarikat penerbangan kita hari ini kerana kita hidup di bawah sistem baru.

“Jadi kenapa undang-undang tidak berubah untuk melindungi pekerja-pekerja ini hari ini? Adakah kerajaan Malaysia Baru menggalak atau membenarkan diskriminasi ini berterusan oleh syarikat penerbangan kebangsaan,” hujah NUFAM lagi.

Lantaran itu, NUFAM menggesa kerajaan mengkaji semula diskriminasi undang-undang buruh dan melaksanakan undang-undang baru terhadap sebarang perbuatan diskriminasi terhadap mana-mana pekerja yang mengalami berat badan.

“Pindaan perlu dilakukan segera sebelum lebih ramai pekerja yang mengalami masalah sama dibuang,” ujarnya sambil memberitahu NUFAM akan menulis kepada Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Pengangkutan berhubung keputusan pemecatan kru kabin itu. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Klau semua kakitangan MAS termasuk Pengurus, Pengarah, CEO , Setiausaha,kerani di kenakan peraturan yang sama itu adil! Tapi lagi besar pangkat depa lagi besar perut dan makan depa.
    Ia cuma satu helah nak buang kakitangan. Tak logik dan tak berperikemanusian pada kakitangan yang telah berjasa pada MAS. Klau kewangan MAS teruk sangat minta pegawai berpangkat letak jawatan.

Comments are closed.