KUALA LUMPUR – Grab Holdings Inc dan Razer Inc berhasrat untuk memohon lesen perbankan digital di negara ini.

“Grab berminat untuk meneroka dan sedang memahami keperluan yang dikehendaki,” kata seorang jurucakap syarikat.

Axiata Group Bhd, syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia, minggu lalu berkata, ia sedang berunding dengan 11 rakan kongsi berpotensi untuk membida lesen tersebut.

Rancangan Malaysia untuk mengeluarkan lima lesen perbankan digital telah menggalakkan aktiviti dalam kalangan firma teknologi, bank dan lain-lain untuk menjadi rakan kongsi.

Ia bagi membolehkan syarikat terbabit menceburi sektor perkhidmatan kewangan.

“Semua orang cuba mencari tarikh yang sempurna dan cuba mempunyai melodi mereka sendiri supaya mereka kelihatan baik pada hari prom,” kata Ketua Pasaran Baharu Muncul FinTech Global EY yang berpangkalan di Singapura, Varun Mittal.

Bank Negara Malaysia mengeluarkan draf dasar pada Disember lalu untuk mewujudkan bank digital dan bercadang untuk menawarkan lesen menjelang akhir 2020, selepas memuktamadkan dasar itu pada separuh pertama tahun ini.

Selain Grab, Razer Inc. juga berpotensi untuk mendapat lesen bank digital yang mana unitnya, Razer Fintech telah membina rangkaian pembayaran digital di Malaysia selepas membeli platform e-pembayaran, MOL Global.

“Kami sedang menilai peluang bank digital dengan teliti,” kata Green Packet Bhd, firma teknologi senaraian awam tempatan, yang juga berminat untuk membida, kata Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Puan Chan Cheong. – Bloomberg