RIYADH – Arab Saudi menahan beratus-ratus pegawai kerajaan, termasuk pegawai tentera dan keselamatan, atas tuduhan rasuah dan mengeksploitasi pejabat awam.

Kesemua mereka akan didakwa.

Penahanan seumpama ini pernah dilakukan pada tahun 2017 di Hotel Ritz-Carlton di Riyadh dalam tindakan keras rasuah yang menyebabkan pelabur asing kurang berminat untuk melabur di negara ini.

Pada tahun lalu, Mahkamah Diraja memaklumkan akan mengurangkan penahanan seumpama selepas 15 bulan, namun pihak berkuasa melakukan tangkapa selepas wujud kes rasuah dalam kalangan pekerja biasa kerajaan.

Antara yang terlibat ialah lapan pegawai kementerian pertahanan yang disyaki melakukan rasuah dan pengubahan wang haram berhubung dengan kontrak kerajaan pada tahun 2005-2015, dan 29 pejabat kementerian dalaman di Wilayah Timur, termasuk tiga kolonel, jeneral utama dan jeneral brigadier.

Dua hakim juga ditahan kerana menerima rasuah bersama sembilan pegawai yang dituduh terlibat dalam rasuah di Universiti AlMaarefa di Riyadh yang mengakibatkan kerosakan teruk pada bangunan dan menyebabkan kematian dan kecederaan, kata Nazaha.

Agensi itu tidak memberi butiran nama mereka yang terlibat dalam siasatan tersebut. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Dari mana source berita ini? Harap dapat dijelaskan bg memenuhi kriteria etika kewartawanan. Sangat berharap Malaysia Gazette dapat menyampaikan berita telus dan tepat.

Comments are closed.