Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

KUALA LUMPUR – Jabatan Perdana Menteri hari ini mengumumkan bantuan RM21 juta bantuan sekali dapat (one-off) kepada sekolah tahfiz swasta, sekolah pondok, sekolah agama rakyat dan sekolah agama swasta yang berdaftar di bawah pihak berwajib di seluruh negara.

Saluran itu kata menterinya, Datuk Seri Senator Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, adalah bagi membantu para guru di institusi pendidikan Islam yang terjejas terutamanya dari sudut pengurusan operasi dan sara diri.

“Bantuan one-off tersebut adalah dalam bantuan sara hidup kepada guru-guru dengan kadar RM800 seorang yang akan memberi manfaat kepada 22,920 orang guru dan bantuan pengurusan operasi bertujuan membiayai kos pengurusan, utiliti, sewaan dan lain-lain perbelanjaan operasi pada kiraan RM10 per murid, kepada 2,119 buah institusi pendidikan di seluruh negara,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah Dr Zulkifli, bantuan secara one-off itu adalah daripada peruntukan RM100 juta yang telah disediakan kepada JAKIM di bawah Bajet 2020.

Ia bertujuan membiayai penyelenggaraan dan naiktaraf institusi tahfiz, pondok dan sekolah agama berdaftar. -MalaysiaGazette