LANGKAWI – Seramai 202 pendatang tanpa izin Rohingya yang mendarat di kawasan pantai berhampiran Ritz-Carlton Beach Resort di sini pada Ahad lalu tidak menunjukkan sebarang gejala Covid-19.

Saringan kesihatan awal dijalankan oleh pasukan kesihatan Jabatan Daerah Langkawi pada hari Isnin, sehari selepas mereka mendarat di pulau itu, tempat pelancongan yang popular.

“Semasa pemeriksaan awal yang dijalankan pada pagi Isnin, tiada seorang pun daripada mereka yang mengalami demam,” kata Timbalan Pengarah Operasi Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Perlis, Kapten Zulinda Ramly.

Menurutnya, pada masa ini, semua 202 pendatang tanpa izin berusia antara enam dan 55 adalah di bawah jagaan APMM di pangkalan MMEA Bukit Malut, lapor The Star.

Mereka terdiri daripada 152 lelaki, 45 wanita, empat lelaki dan seorang perempuan.

Mengenai empat orang yang disyaki sebagai dalang di sebalik pendaratan haram itu akan disiasat pihaknya.

Menurutnya, mereka semua melompat ke laut dan dipercayai telah menaiki sebuah bot nelayan asing untuk melarikan diri.

Zulinda juga berkata, sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Maritim Malaysia Kedah dan Perlis telah mengerahkan aset udara dan lautnya, dan akan bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan lain.

“APMM telah meramalkan bahawa terdapat peningkatan percubaan oleh kapal asing untuk menyerang perairan negara semasa tempoh PKP,” katanya.

Terdahulu, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, pendatang haram itu telah dikuarantinkan.

“Kami telah mengasingkan mereka dan kini sedang menjalankan ujian dan pemeriksaan untuk Covid-19,” katanya. – MalaysiaGazette

3 Komen

  1. hantar balik jela puak2 nie,
    buat menyemak jek,
    Negara sedang bersusah payah menjaga rakyatnya,
    xperlu nak jaga puak2 pendatang haram nie,
    membazir!

  2. hantar balik puak2 pendatang haram nie,
    dieorg nie menyusahkan negara,
    negara sedang bersusah payah menjaga rakyatnya,
    xperlu bazir wang dan tenaga pada puak2 nie,
    BUANG MASA!

  3. Betul juga jgn bagi masuk pendatang ni besok kita kebuluran pulak kalau sapa benarkan memang anak gampang anak luar nikah saya pernah jaga saya tAule punya auta kalah Bangla punya auta

Comments are closed.