KUALA LUMPUR – FGV Holdings Bhd telah membuat rayuan terhadap keputusan Rundingan Meja Bulat Minyak Sawit Lestari (RSPO) untuk menggantung semula pensijilan Kilang Sawit Serting serta semua proses pensijilan bagi kilang-kilang yang belum mendapat sijil.

Dalam satu kenyataan hari ini, penanam itu berkata, dua badan pengesahan bebas yang dilantik oleh badan minyak sawit mampan – Bureau Veritas Certification (BVC) dan TUV Nord (M) Sdn Bhd – telah mengiktiraf usaha yang dibuat oleh penanam.

BVC membuat kesimpulan pada Oktober 2019 bahawa FGV telah menunjukkan pematuhan dan kemajuan positif dengan memenuhi kriteria yang disenaraikan oleh Arahan Panel Aduan RSPO (CP) pada 28 Nov 2018 di seluruh kompleksnya di Semenanjung Malaysia.

TUV menyatakan pada Oktober 2019 bahawa operasi FGV di Sabahat, Sabah, telah berusaha untuk menangani arahan itu, tetapi terdapat beberapa kebimbangan yang telah digariskan.

FGV menyatakan bahawa kedua-dua kompleks kilang Sahahat yang diaudit oleh TUV masih belum disahkan dan tidak bersedia untuk audit. Kedua-dua kompleks kilang dijadualkan untuk pensijilan pada tahun 2021.

Pada 13 Januari lalu CP telah memaklumkan kepada FGV bahawa ia akan menggantung sijil untuk Kilang Serting dan semua unit lain yang tidak pasti.

Ia mendapati syarikat gergasi perladangan itu telah melanggar peraturan RSPO mengenai isu-isu seperti rawatan buruh migran, setelah mengkaji enam laporan audit mengenai FGV.

FGV menambah bahawa ia telah bekerjasama dengan Jabatan Imigresen Sabah dan beberapa kedutaan asing untuk mendokumen dan memperbaharui 6,158 pekerja menjelang akhir bulan Jun 2020.

“CP menyedari tempoh masa ini serta telah mengakui dan bersetuju bahawa perkara itu rumit kerana ia melibatkan tiga kerajaan dan pindaan kepada dasar dan prosedur negara. Pelan tindakan untuk pelaksanaan ini dikemukakan kepada CP RSPO pada 13 Februari lalu namun FGV belum menerima maklum balas daripada mereka,” kata FGV.

Lima isu pematuhan bukan utama telah diperbetulkan sejak audit selesai dan mengikut tempohnya untuk disiapkan.

Tambahnya, daripada lima, tiga didapati berlaku di dua kompleks yang belum mendapat pengesahan di Sabah, dengan baki di kilang- kilang di Semenanjung Malaysia.

FGV berhujah, satu isu tidak mematuhi yang dibangkitkan adalah samar-samar dan ia masih menunggu maklum balas RSPO untuk penjelasan. – MalaysiaGazette