Gita Gopinath

NEW YORK – Ekonomi akan merosot sebanyak 3% tahun ini memandangkan negera-negara di seluruh dunia semakin menyusut pada peringkat terpantas dalam beberapa dekad, kata Dana Monetari Antarabangsa (IMF).

IMF menyifatkan penurunan global ini sebagai paling buruk sejak Great Depression (kemelesetan dunia) pada tahun 1930-an.

Menurutnya, pandemik itu telah mengakibatkan dunia terjebak dalam ‘krisis yang belum pernah berlaku’ dan wabak yang berpanjangan ini akan menguji keujian keupayaan kerajaan-kerajaan dan bank-bank pusat untuk mengawal krisis.

Ketua Ekonomi IMF, Gita Gopinath berkata, krisis yang sedang menjejaskan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global sebanyak AS$9 trilion untuk tempoh dua tahun lagi.

Tinjauan Ekonomi Dunia IMF memuji tindak balas “cepat dan besar” negara-negara seperti United Kingdom, Jerman, Jepun dan Amerika Syarikat dengan mengatakan tidak ada negara yang akan lolos daripada kemerosotan.

Ia menjangkakan pertumbuhan global akan meningkat semula kepada 5.8% tahun depan jika pandemik itu semakin pulih pada separuh kedua tahun 2020.

Gopinath mengatakan “Great Lockdown” hari ini menunjukkan ‘realiti suram’ bagi pembuat dasar, yang menghadapi ‘ketidakpastian yang teruk’.

“Pemulihan sebahagian diunjurkan pada tahun 2021. Tetapi tahap KDNK akan tetap berada di bawah trend pra-virus, dengan ketidakpastian yang cukup besar untuk pemulihan kekuatan.

“Hasil pertumbuhan yang jauh lebih buruk mungkin berlaku atau juga tidak akan berlaku,” ujarnya. – MalaysiaGazette