Video tular yang memaparkan tindakan ganas seorang tentera terhadap seorang lelaki. foto Reuters

NAYPYITAW – Tentera Myanmar sedang menyiasat anggota tenteranya yang didakwa memukul dan mengancam untuk membunuh individu-individu yang disyaki pemberontak di barat Rakhine, yang mana puluhan orang telah terbunuh dalam pertempuran sejak beberapa minggu lalu.

“Kami ambil maklum beberapa anggota pasukan keselamatan melakukan soal siasat secara tidak sah,” kata tentera dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman webnya.

Kenyataan itu dikeluarkan susulan sebuah video yang ditularkan sejak Sabtu lalu – menyaksikan lima lelaki direbahkan di atas lantai sebuah bot, mata ditutup, tangan diikat ke belakang ketika seorang lelaki yang memakai pakaian tentera memijak dada, menampar dan menendang wajah mereka.

Individu-individu berkenaan merayu dan mengaku mereka hanyalah orang awam.

“Saya orang awam, tuan,” kata seseorang, menurut sari kata dalam video.

“Orang awam apa? Mengapa kamu melawan kami? ” seorang askar menjerit, menarik rambutnya dan memukul pipinya.
“Biarkan mereka mati, biarkan mereka pecah,” kata yang lain. Seorang lelaki dipukul berulang kali di muka dengan kasut.

Reuters tidak dapat menentukan siapa yang memfilmkan video tersebut atau secara bebas mengesahkan kesahihannya. Tentera mengatakan video itu ditembak pada 27 April di bandar Ponnagyun di negeri Rakhine.

Kenyataan tentera mengatakan bahawa lelaki yang dipukul telah ditangkap kerana disyaki menjadi anggota tentera Arakan, sebuah kumpulan pemberontak yang memperjuangkan autonomi yang lebih besar untuk wilayah barat.
Kejadian itu didakwa berlaku di Sittwe.

Brigadier Jeneral Zaw Min Tun, jurucakap angkatan bersenjata, yang dikenal sebagai Tatmadaw, memberitahu Reuters melalui telefon bahawa tentera berkenaan telah ditahan.

Zaw Min Tun berkata, lelaki yang dipukul itu ada kaitan dengan entera Arakan dan ditahan di Sittwe namun tidak menyatakan sama ada suspek-suspek itu akan didakwa atau sebaliknya.

Seorang keluarga salah seorang lelaki dalam video itu mengatakan bahawa lelaki terbabit bukan pemberontak.

Saudaranya memaklumkan keluarganya telah menemui lelaki tersebut di Balai Polis Ponnagyun pada hari Selasa.

Tentera mengatakan lelaki-lelaki itu berasal dari Kyauk Seik, sebuah kampung yang mana lapan orang terbunuh pada pertengahan April.

Dua pegawai tempatan dan seorang penduduk mengatakan bahawa mereka terbunuh dalam tembakan, tetapi tentera mendakwa dakwaan tersebut adalah laporan palsu.

Pasukan pemerintah telah memerangi tentera Arakan, yang merekrut dari majoriti kebanyakan Buddha, selama lebih dari satu tahun di Rakhine dan negara-negara Chin yang berdekatan.

Puluhan orang terbunuh dan berpuluh-puluh ribu orang kehilangan tempat tinggal dalam pertempuran yang semakin intensif, menurut PBB.

Negeri Rakhine adalah wilayah penempatan 730,000 etnik Rohingya, anggota minoriti Muslim yang telah melarikan diri ke negara jiran Bangladesh semasa tindakan keras tentera pada tahun 2017.

Myanmar menghadapi tuduhan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Internasional di Den Haag berhubung keganasan itu, yang dikatakan oleh tentera sebagai operasi keselamatan yang sah terhadap pemberontak Muslim. – MalaysiaGazette