Isham Jalil
Isham Jalil

KUALA LUMPUR – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak hadir ke sidang media anjuran Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad di Yayasan Perdana petang ini, sebagai keputusan bijak.

Tidak ada sebab untuk Ahli Parlimen Port Dickson itu hadir kerana sebagai Ketua Pembangkang, Anwar sepatutnya diberi kuasa untuk mengendalikan sidang media berkenaan, bukan dikawal sepenuhnya oleh Dr. Mahathir.

Menurut Presiden Pertubuhan Jalinan Sukarelawan Malaysia (Sukarelawan Malaysia), Isham Jali dalam kenyataanl: “Apabila Dr. Mahathir ada, semua mikrofon dan soalan yang dituju oleh wartawan tentunya akan dihala kepadanya, dan Anwar akan hanya main tepi meja atau jadi background wallpaper sahaja,”.

Sidang media yang dihadiri Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu; Presiden Parti Warisan, Datuk Seri Shafie Apdal; dan Setiausaha Agung DAP, Lim Kit Siang itu diadakan sebaik selesai sidang Parlimen Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas di Bangunan Parlimen di sini, pagi ini.

Dalam sidang media itu, wartawan bertanyakan Dr. Mahathir mengapa Anwar tidak hadir.

“Anwar tak dapat datang. Tapi dia bersetuju menandatangani kenyataan bersama,” katanya ringkas.

Sidang media itu difahamkan bertujuan mengulas mengenai sidang sehari Parlimen yang dirasmikan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Mengulas lanjut, Isham berkata, sudah tentu Anwar tidak akan hadir sidang akhbar yang dipanggil Dr. Mahathir.

“Sebab Anwar tentunya tahu yang Dr. Mahathir akan berpelakuan seolah dia (Mahathir) masih lagi ketua pembangkang, bukannya Anwar,” katanya. – MalaysiaGazette

4 Komen

  1. Nak jadi PM kena castas, nak jadi ketua pembangkang pun kena castas, cepat-cepat lah buang Tun dari blok pembangkang, kesian Anwar asyik kena buli sahaja dengan Tun, patutlah Izzah merajuk, harap jangan jawatan Izzah pengerusi PAC pula di cantas oleh Mukhriz.

  2. Masih ramai lagi sekutu ph yg buta mata dan buta perut dgn sikap tun….klu sidang media pun dia yg kawal walhal ketua pembangkang dasi…yg duk tepi tu dia muka tak tau malu bodoh piang hangpa lantik org lain jdi ketua kau org ikut org lain patut lah 22 blan je.

  3. Ye lah..Mahathir tu ahli parlimen biasa je..patutnya sidang akhbar Anwar sbg ketua pembangkang..jeng jeng

Comments are closed.