Taiwan President Tsai Ing-wen announces her resignation as chairwoman of the Democratic Progressive Party (DPP) after local elections in Taipei, Taiwan November 24, 2018. REUTERS/Ann Wang

HONG KONG – Susulan protes yang pada awalnya aman kemudian bertukar ganas di ibu kota negara ini berikutan ura-ura penggubalan perundangan keselamatan nasional cadangan China.

Agensi melaporkan, Presiden Taiwan, Tsai Ing-wen tampil memberikan jaminan negaranya akan membantu sebaik mungkin rakyat Hong Kong yang sekali lagi berdepan dengan ‘cengkaman’ penggubalan undang-undang tanpa kemahuan.

Kata Ing-wen, cadangan penggubalan undang-undang itu sendiri sebenarnya merupakan satu ancaman serius terhadap kebebasan Hong Kong serta kebebasan kehakiman di wilayah itu.

“Dengan apa yang sedang berlaku di Hong Kong, masyarakat antarabangsa secara proaktif tampil hulur bantuan. Malah dalam perkara ini, Taiwan akan lebih proaktif dengan memberikan sokongan relevan selain memberi bantuan wajar yang lain,” katanya.

Semalam dilaporkan polis Hong Kong terpaksa menggunakan gas pemedih mata untuk meleraikan ribuan individu yang melakukan demonstrasi jalanan.

Demonstrasi itu disertai sekumpulan kecil aktivis dan ahli politik pro-demokrasi yang berarak ke pejabat perhubungan China.

Mereka terbahagi kepada kumpulan kecil dengan setiap satunya lapan orang supaya tidak melanggar peraturan penjarakan sosial.

Susulan daripada protes di Hong Kong sejak kebelakangan ini, sejumlah aktivis prodemokrasi Hong Kong bertindak meninggalkan wilayah itu untuk berlindung di Taiwan.

Taiwan pula dilaporkan media antarabangsa tidak memiliki undang-undang berkaitan pelarian yang boleh diguna pakai terhadap aktivis Hong Kong mencari suaka di sana.

Sebaliknya kata Taiwan warga Hong Kong yang diancam keselamatan dan kebebasan atas sebab politik akan dibantu.

Perhimpunan itu dirancang sejak minggu lalu berkaitan tidak puas hati terhadap undang-undang bakal mengenakan hukuman kepada mereka yang mempersenda lagu kebangsaan.

Draf undang-undang yang sedang dipertimbangkan oleh Kongres Rakyat Nasional (NPC) itu juga melarang tindakan penindasan, pemisahan, campur tangan asing dan keganasan terhadap pemerintah pusat.

Ia juga membolehkan Beijing menggunakan agensi keselamatannya sendiri di Hong Kong. –MalaysiaGazette

 

Lagi tunjuk perasaan di Hong Kong