Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

KUALA LUMPUR – Kelima-lima ahli parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) termasuk Tun Dr. Mahathir Mohamad menganggap Tan Sri Muhyiddin Yassin bersikap diktator kerana memecat mereka.

“Yang jelas, pejabat Presiden (Muhyiddin) bermain politik semasa isu Covid-19 dan kegawatan ekonomi yang kini melanda negara. Ini juga menampakkan sikap diktator Presiden.

“Kami juga menyatakan di sini bahawa tindakan sebelah pihak (unilateral) oleh Presiden Bersatu kini dalam memecat kami tanpa sebab adalah kerana kegusaran beliau dalam menghadapi pemilihan parti serta posisi beliau yang tidak selamat selaku Perdana Menteri yang paling tidak stabil dalam sejarah pentadbiran negara kita,” kata kenyataan kelima-lima mereka.

Selain Mahathir, empat lagi dipecat ialah Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Dr. Maszlee Malik dan Datuk Amiruddin Hamzah.

Mereka juga memaklumkan, surat yang diterima mereka juga menampakkan kecelaruan urusetia parti Bersatu dan ianya ditandatangani oleh individu yang tidak diberikuasa di bawah perlembagaan parti dan tidak langsung menampakkan Bersatu ditadbir secara profesional.

“Tindakan seorang Setiausaha Kerja yang mengutus surat sebegini kepada yang diantaranya adalah para pengasas parti Bersatu sendiri adalah sangat menjelikkan serta biadab.

“Pihak kami tidak menerima pemecatan salah ini yang jelas bertentangan dengan undang-undang dan merizabkan hak untuk mengambil tindakan undang-undang yang berkaitan bukan sahaja untuk diri kami tetapi untuk memastikan kemaslahatan ahli-ahli akar umbi Bersatu,” kata kenyataan yang sama.

Mereka juga mendakwa alasan pemecatan amat dangkal dan tidak munasabah untuk mengatakan mereka telah keluar parti sedangkan mereka hanya melaksanakan apa yang dibenarkan oleh undang-undang dan hak kami di bawah Perlembagaan Persekutuan selaku ahli parlimen yang sah.

“Kami langsung tidak bersetuju bahawa keahlian kami terhenti secara serta-merta apatah lagi ianya bertentangan dengan undang-undang serta juga menafikan hak kami untuk membela diri dan memberi penjelasan, yakni hak yang dijamin di bawah prinsip kedaulatan undang- undang,” kata mereka lagi.

Melalui surat pemecatan mereka dinyatakan mereka telah melanggar peruntukan 10.2.2 dan 10.2.3 Perlembagaan Bersatu.

Dakwaan yang terkandung di dalam surat berkenaan adalah bahawa tindakan mereka kerana mengambil kedudukan di Parlimen pada 18 Mei lalu sebagai wakil rakyat yang tidak menyokong kerajaan Perikatan Nasional dan menyebabkan kami melanggar perlembagaan parti Bersatu.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Tun M, Mukhriz dipecat daripada Bersatu

21 Komen

  1. Apa lagi berambus la. Tak kan nak jadi muka tembok kot. Pecat Marzuki tu jugak. Mabuk kuasa. Setiaisaha Agong konon.

  2. mm boleh ko berlima nak jatuhkan [email protected] dari parti ko sendiri….sendiri mau ingat la…yg sepatutnya ko berlima ikut parti….baru betul….ini x ko pegi serang….x betul….parti bunga bukan ko anak beranak punya….sesuka nak keluar masuk

  3. Bila sendiri buat keputusan dudok digalei/kerusi pembangkan, bermakne diri sendiri telah buat keputusan tidak lagi berpihak kpd kerajaan dan bersatu. Dimane kah rationalnya menuduh TSMY bersikap diktator wal hal diri sendiri telah buat pilihan. Surat yg dikeluarkan ade bersifat menghormati keputusan yg sendiri pilih sebagai susulan kewajipan pentadbiran Party agar kekeliruan tidak timbul dan merumitkan perjalanan sidang dewan parlimen. Tidak langsong ade perbuatan anih yg blh melemparkan tudohan TSMY bersikap sebagai diktator. Yang jelasnye jika ade action there must be a reaction. Jika reaction ini tidak memihak anda jgn salahkan sesiape, ini perkara biase.

  4. Woi Muluk bingai…mandat rakyat suruh ko penuhi janji…tapi khianat…pi mamposlah korang..rakyat meluat tgk Medey anak beranak dgn DAP ni

  5. Bad karma for Mahathir and son. In Islam, we say Sunnatullah and balasan Tuhan. In the West, they say, “What goes around, Comes around”. Perhaps God is answering DSN’s prayers (sumpat laknat)done at the beginning of this year at KG. Baharu Mosque. I remember, he said something like this ” If I have done wrong, may the curse of Allah befall me in this world and in the hereafter” if not “then the curse will befall upon my accusers”. When I saw his video clip on YouTube, I believed him. I said to myself “Wow this guy must be brave and his conscience is clear” to say such a prayer. Two months after the “Sumpah Laknat” made by DSN, Malaysians saw how Mahathir and PH crumbled and fell to its defeat. PH started to break and its leaders in the component parties started to quarrel and till today they are facing problems. Moral of the story, don’t do bad things to others, one day we will be punished by God.  A truthful and honest living is a lot better than cheating others to gain power and money.

  6. bukan kata pemecatan tak sah.. jadi macam mana dikatakan pecat.. tak dipecat jadi bukan diktator

  7. TSMY ajak berkerjasama utk kebaikan semua tidak mahu..rakyat mahu pemimpin yg bekerja ..bukan yg tak habis2 semua org tak betul..ATUK sorang ja yg betul kat Malaysia ni

  8. Ore putih ngoyak , “taste of your own medicine” atau ore India ngoyak , ” karma “. Ore kito ngoyak , “padan muka,orang tamak selalu rugi !!! “.

  9. Tun M kami pun dah meluat dengan anda.
    Baru ini sy memang penyokong Tun tetapi bila nampak Tun dah semakin melalut saya pun dah naik benci.
    Anda buat boleh tetapi bila orang lain buat anda kata lain pula.
    Sudah2 lah Tun umur sudah semakin penghujung ini baik duduk diam2 dan tegor bila perlu sahaja.
    Rakyat Malaysia sekarang bukan rakyat era tahun 1980an dahulu. Rakyat sudah dapat membaca info2 yg melibatkan anda Tun dari zaman perdana menteri Tunku Ab.Rahman sehingga zaman perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin. Rakyat dah dapat menilai.
    Saya juga tidak suka era PM Najib Razak yang penuh dengan rasuah dan salah guna kuasa tapi rakyat sudah hukum dia…
    Seperti kata YDPA kenapa anda letak jawatan…???
    APA LAGI YANG ANDA MAU TUN….!!!!!!!!

  10. Undi di Parlimen Jerlun PAS+ BN kalah si Boboy ni..tu yg kemaruk mcm kena rasuk syaitan

  11. Kami tidak nampak pm diktator.ANDA sendiri yang memecat diri sendiri melanggar perlembagaan parti anda.Anda letak jawatan suruh ?.satu jam kedepan selepas anda letak jawatan anda bukan pm dan diktator tiada ketika itu kerana penganti pm harus diisi kekosongannya.Anda dipecat dari parti kerana anda berlima tidak sokong kerajaan sedangkan pm dari bersatu bermakna anda menentang kerejaan menjadi pembangkang.apapun sila rujuk kepada ROS atau mahkamah.jangan keluarkan statemente seperti orang minta dirayu.

  12. Tun M lupa ke… Tun M lagi teruk… Tun M diktator selama 22thn menjadi Perdana Menteri.. menyatakan melayu ni bacul..malas..apa lagi… ni setakat dilucut keahlian je…

Comments are closed.