Ken Wong

KUALA LUMPUR – Wabak pandemik Covid-19 pastinya menyukarkan perniaga kecil dan sederhana mengumpul data atau informasi pelanggan ketika memasuki premis.

Kini satu aplikasi terbaru telah diperkenalkan bagi memudahkan penghasilan kod QR untuk pelanggan mengimbas diri mereka tanpa perlu menulis data diri lagi menggunakan.

Pelanggan hanya perlu mengimbas kod QR melalui aplikasi Whizzl dan semua data akan disimpan dalam sistem backend yang dapat dieksport bila diperlukan.

Lebih menyakinkan, aplikasi penjejakan Covid-19 ini telah diiktiraf antarabangsa keluaran Whizzl Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat yang ditubuhkan di Malaysia yang terlibat dalam R&D dan membangunkan penyelesaian digital yang penting untuk menghadapi Industri 4.0 sejak tahun 2018.

Pengasas Bersama yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Whizzl, Ken Wong berkata, pihaknya memperkenalkan Sistem Pengurusan Pelawat Perniagaan atau BVMS sebagai penyelesaian untuk meringankan beban pemilik perniagaan tersebut.

Jelas beliau, pemilik perniagaan BVMS hanya akan diminta untuk membuat komuniti mereka sendiri dan menghasilkan kod QR untuk pelanggan mengimbas.

Selepas katanya, pelanggan hanya perlu mengimbas kod QR melalui aplikasi Whizzl, iaitu nama, nombor telefon bimbit dan alamat e-mel mereka akan diisi secara automatik dan semua data akan disimpan dalam sistem backend yang dapat dieksport bila diperlukan.

“Sekiranya berlaku kecemasan yang berkaitan dengan wabak tersebut, pemilik perniagaan dapat memberitahu pelanggan dengan cepat dan bertindak sewajarnya.

“Pelanggan Whizzl Premium berbayar akan menikmati analisis tambahan yang disertakan dalam perkhidmatannya untuk pengalaman interaksi yang lebih luas dengan pelanggan/komuniti mereka.

“Dari perspektif pemasaran, ia akan menjadi kelebihan besar bagi pemilik perniagaan untuk menubuhkan komuniti masing-masing dan menggalakkan orang ramai untuk turut serta. Aplikasi premium memudahkan pelbagai analisis dengan beberapa USP yang akan memberi manfaat kepada pemilik perniagaan dalam aktiviti pemasaran mereka,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Wong menambah, Whizzl adalah platform maklum balas sosial berdasarkan lokasi yang dibina berdasarkan komuniti.

Jelas beliau, ia bagi memastikan bahawa semua maklum balas ditujukan kepada orang yang berkenaan sehingga dapat diuruskan secara bermakna.

Katanya, orang ramai boleh menghantar maklum balas di komuniti tertentu dan pihak berkuasa atau pihak berkepentingan yang berkenaan akan memberi maklum balas.

“Whizzl bertujuan memainkan peranan positif dalam berinteraksi dengan masyarakat dan memanfaatkan perkembangan teknologi terkini untuk memupuk rasa kekitaan yang sebenar dalam dunia yang semakin saling berkaitan.

“Whizzl juga mempunyai lokasi Geo-Tag yang membolehkan agensi yang relevan untuk mengesan lokasi sebenar manusia/haiwan yang memerlukan bantuan, makanan atau tempat tinggal. Aplikasi Whizzl sesuai digunakan di semua perniagaan termasuk, harta tanah, NGO, universiti dan juga oleh agensi kerajaan,” katanya.

Sementara itu, Whizzl pernah muncul pada kedudukan empat teratas mengatasi 139 pesaing dalam Pertandingan Summit Crypto Valley untuk Real Estate 2019 yang diadakan di Switzerland di mana Whizzl adalah satu-satunya wakil dari Asia Tenggara.

Whizzl juga terpillih mewakili di ReCoTech Finland, iaitu acara PropTech terbesar di Eropah Utara sebagai sebahagian daripada dari Slush yang merupakan acara permulaan teknologi terkemuka di dunia.

Di Malaysia, Whizzl diiktiraf sebagai salah satu daripada 100 syarikat pengasas yang berjaya pada Maxis Market Access Day 2019.

Pada awal tahun ini, Whizzl telah dipilih oleh Microsoft sebagai Permulaan Berkelayakan Premium untuk aplikasi maklum balas sosialnya yang merupakan aplikasi serbaguna yang dapat digunakan untuk semua lingkungan bisnes berasaskan masyarakat.

Anugerah ini adalah pengiktirafan besar dalam industri yang membolehkan Microsoft meningkatkan masa depan Whizzl yang menyakinkan.

Whizzl juga kerjasama dengan Baywater & Beyond Chamber of Commerce, Australia di mana ia membuat perbezaan bagaimana pemilik perniagaan berkomunikasi dengan pelanggan mereka semasa wabak ini. – MalaysiaGazette