George Floyd meninggal disebabkan kekurangan oksigen akibat tekanan pada leher. foto Agensi

WASHINGTON – Majlis Bandaraya Minneapolis memutuskan untuk menghentikan tindakan mencekik pada leher seperti yang digunakan oleh anggota polis kulit putih yang menekan lututnya pada leher lelaki kulit hitam, George Floyd pada 25 Mei lalu hingga mencetuskan tunjuk perasaan berleluasa.

Di California, Gabenor Gavin Newsom memaklumkan akan mengakhiri latihan halangan karotid dalam kalangan anggota.

Tindakan yang dilakukan oleh bekas anggota polis Minneapolis, Derek Chauvin telah menyebabkan mangsa meninggal dunia.

Susulan kejadian itu, polis Minneapolis telah memecat Chauvin dan tiga anggota polis lain berada bersama-sama ketika insiden itu berlaku.

Kematian Floyd telah mencetuskan tunjuk perasaan di seluruh Amerika Syarikat.

Keputusan itu dibuat oleh Majlis Bandaraya Minneapolis selepas menerima aduan oleh hak asasi yang menentang pelaksanaan tindakan tersebut di bandar berkenaan.

Dalam perintah pengadilan yang diusulkan yang mesti disetujui oleh hakim, Majlis Kota Minneapolis mengatakan akan melarang semua tindakan memegang leher dan meminta mana-mana anggota jabatan polis untuk segera melaporkan penggunaan kekuatan secara tidak sah oleh seorang pegawai.

“Orang kulit hitam, Orang Asli, dan warna kulit telah menderita kesakitan dan trauma akibat daripada rasisme sistemik dan institusi dan masalah lama dalam kepolisian,” kata perintah yang diusulkan yang dewan disetujui sebulat suara.

Daerah San Diego di California minggu ini juga melarang tindakan mencekik leher kerana boleh menyekat aliran darah ke otak tahanan, yang menyebabkan mangsa tidak sedarkan diri. – MalaysiaGazette