GENEVA – Risiko kesihatan awam yang disebabkan oleh influenza H5N1 baru-baru ini adalah rendah, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Malah, mereka yang terdedah kepada burung yang dijangkiti, haiwan atau persekitaran yang tercemar, bagaimanapun, risiko jangkitan adalah “dianggap rendah hingga sederhana.

Namun, katanya, penilaian risiko mungkin berubah apabila agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu itu mengetahui lebih lanjut.

“Virus itu telah dikesan dalam susu dan peranan potensinya dalam penularan sedang disiasat,” katanya sambil menasihati orang ramai untuk mengambil susu yang dipasteur, bukan susu mentah.

Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini berkata, satu daripada lima sampel susu komersial yang diuji dalam tinjauan di seluruh negara mengandungi zarah virus H5N1.

Selesema burung pertama kali dikenal pasti di kumpulan Texas pada bulan Mac, dengan penemuan berikutnya menunjukkan kehadiran virus itu dalam lebih daripada sedozen kumpulan tambahan di lapan negeri AS. – Agensi