Abdul Jalil Rasheed

KUALA LUMPUR – Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Nasional Berhad (PNB) didakwa menjadi mangsa Kerajaan Perikatan Nasional (PN) hanya kerana alasan kekeliruan tentang kelayakan akademiknya.

Datuk A. Kadir Jasin mendakwa, kekeliruan itu timbul apabila ijazah Jalil diperoleh dari University of London (UoL) tetapi beliau didakwa memaklumkan sebagai London School of Economics (LSE).

Sedangkan, katanya, ada pihak yang menyatakan kesilapan itu adalah masalah semantik sahaja kerana LSE adalah salah satu daripada 17 kolej di bawah University of London.

Kadir berkata, Pengerusi PNB, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah dipanggil oleh Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada hari Jumaat lalu dan menuntut agar Jalil dipecat pada hujung minggu ini.

Bagaimanapun, Zeti menolak cadangan tersebut.

Bekas Penasihat Media kepada Tun Dr Mahathir Mohamad semasa Kerajaan Pakatan Harapan itu menambah, alasan itu sebenarnya belum cukup untuk Kerajaan PN untuk menamatkan khidmat Jalil.

”Sesiapa yang berpendidikan Inggeris, anda akan tahu bahawa tidak ada individu yang menggunakan University of London yang merupakan institusi penyatuan. Sekiranya anda belajar di LSE, anda menggunakan LSE,” ujarnya.

Lagipun, tambah beliau, Jalil tidak mempunyai masalah dengan lesennya yang diperoleh dari pengawas selia di Hong Kong, Singapura dan United Kindom.

”Mereka akan membatalkan lesen sekiranya mereka mendapati Jalil memberi tafsir yang salah terhadap dirinya kerana piawaian mereka lebih ketat daripada standard kita,” katanya.

Kadir berkata, Jalil juga mempunyai lesen Suruhanjaya Sekuriti sebelum ini, ketika beliau menjadi Ketua Pegawai Eksekutif di Aberdeen Asset Management di Malaysia.

Tetapi, katanya, seperti profesional lain yang dilantik semasa pentadbiran PH, Jalil juga ditolak oleh Muhyiddin dalam Kerajaan PN selepas Presiden PNB itu ‘membersihkan’ kekotoran yang dilakukan dalam era BN.

Ia termasuk perjanjian yang tidak menguntungkan PNB dan pemegang saham Bumiputera.

Kadir mendakwa, ‘pembuangan’ Jalil dilakukan oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz, juga individu yang mengetuai Khazanah dan Yayasan Pelaburan Bumiputera.

Katanya, jika begini cara layanan yang diberikan ke atas profesional Melayu, tidak ada ada lagi profesional muda Melayu mahu berkerjasama dengan syarikat-syarikat milik kerajaan pada masa akan datang. – MalaysiaGazette

14 Komen

  1. Anjing Madey nie memang banggang….Pokok pangkalnya, mamat ini lantikan politik. Tuan anjingnya telah hilang… kenalah berenti macam Letfy Koyak n Tommy Romas…

    Kalau mamat nie terror macam Madey cakap…pee lah jaga duit atok yg berkoyan koyan tu. Nak melingkup pelaburan kami buat apa. Dividen ASB terendah masa anjing nielah.

  2. Pukimak madey, PH serta kucing2 kurap seperti kadir, dividen paling rendah utk semua jenis pelaburan dicatat semasa era PH. Jadi nak melalak apa lagi pukimak2 PH ni? Dah tersingkir dok diam2 ler, tunggu mahkamah panggil utk kes2 yg disapu bawah karpet semasa madey memerintah, termasuk madey sendiri kepala kleptokrat bapak rasuah terbesar negara.

  3. Dah tau lantikan dari Kerajaan yang kalah pandai2 lah berundur. Yang sibuk duduk rumah yang ada tuan punya yang baru Mengapa pula?
    A. Kadir J sibuk mempertahankan penyamun Mahathir mmg tak Malu.

  4. Kjaan pn ,,,lantik jer pak kadir tu…dia ni kan pandai dalam semua bidang pun…itu pasal jawatan dia masa ph dlu..prrrrr manyak busar…penasihat kjaan…pm7 letak jawatan..dialah mahkluk paling meroyan….

  5. MALAS NAK KOMEN…KELUAR SAJA NAMA KADIR JASIN..TERUS LOYA NAK MUNTAH….MANGKUK PUNYA MANUSIA

  6. Kan dh ckp yiddin ni boneka umno ja… Hng nk selmat hang kna ikut telunjuk kami.. Klu x jwtn piem hang terbang

  7. Anjing mahathir ni galak menyalak sekarang ni. Banyak ilmu menghasut dan memfitnah mahathir dah diturunkan kepada dia. Tapi nampak Bodoh larr pulak

  8. Patutlah hanjeng Ni menyalak.. mangkokharam tu ada kait mengait dengan tuannya… Hatok Der… ooooo gitu rupanya

  9. Kadir jasin ni kan anjing madey..dia menyalak sana menyalak sini atas kapasiti apa..dah nak mampos si kadir ni agaknya..

  10. Woi Kadiaq bangang..si Jalil tu degree dia third class! ko tau tak third class tu apa?? Yg kedua..dia dilantik sebab cucu sedara Atok…dan yg ketiga..bila masa plak dia ni Melayu? Dia ni kerala mcm Atok juga…ko faham?? Bodoh!

  11. Melenting lah Dia sumber lapuran tidak dapat Dari PNB. Pilihan raya Dah tidak lama lagi. Macam mana nak ayat dengan pengundi.

Comments are closed.